بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 24-07-1401
دسته بندی: اجتماعی
وزیر آموزش‌وپرورش:

روش‌های بازدارنده کارساز نیست

وزیر آموزش‌وپرورش در همایش سراسری جهاد تبیین و آگاه‌سازی ویژه افسران سپاه پیشرفت کشور و پایه ریزان تمدن نوین اسلامی، با تأکید بر اینکه اگر به سؤالات دانش آموزان پاسخ داده نشود، تبدیل به اغتشاش خواهد شد، اظهار کرد: در برخورد با معلمان و دانش آموزان روش‌های بازدارنده، کارساز نیست.


به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری بابیان اینکه دانش آموزان استقلال‌طلب، عدالت‌جو، ساختارشکن، زیست در فضای مجازی دارند و با بازی بیشتر خو می‌گیرند و بر همین اساس به دنبال هویت‌یابی خود هستند، اظهار کرد: تا قبل از این مسائل فکر می‌کردیم دانش آموزان تمایل به فضاهای فردی و مجازی دارند، اما متوجه شدیم در فضای مجازی به‌صورت گروهی در حال بازی هستند.
وی با تشریح چگونگی نظام آموزشی گفت: یک نظام آموزشی وارداتی داریم و این نظام به سمت کالایی شدن رفت و بنگاه‌های اقتصادی متوجه شدند که کودکان هم مصرف‌کننده هستند و هم رفتار مصرف خانواده را شکل می‌دهند.
اگر به انتقاد جواب ندهیم، تبدیل به اعتراض و اغتشاش می‌شود
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: برنامه درسی ما دارای دیسیپلین و نظام مدیریتی ما بر اساس مدیریت کلاسیک است.  این درحالی‌ است که نظرات علمی زیادی در حوزه برنامه درسی و مدیریت در طول این سال‌ها ابداع و تدوین‌ شده است. این نظام آموزشی به دلیل رویکرد، برنامه درسی، مدیریت و نگاه به دانش‌آموز، تبدیل به یک نظام حافظه محور و کنکور محور شده است. لذا بخشی از ساحت‌ها را ارائه می‌کنیم و بقیه ساحت‌ها را به‌صورت تشریفاتی توجهي به آن نمی‌کنیم. بنابراين دانش آموزان را از ساحت‌های اخلاقی و اعتقادی دور کردیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در نظام آموزشی ما معلم متکلم وحده است و دانش‌آموز نقش یادگیرنده را دارد و امتحانات خود را می‌دهد. وقتی اجازه سؤال به دانش‌آموز ندهیم، این سؤال تبدیل به انتقاد و اگر به انتقاد جواب ندهیم، تبدیل به اعتراض و اگر اعتراض را پاسخ ندهیم، تبدیل به اغتشاش می‌شود.  اگر امروز اغتشاش داریم نتیجه عدم پاسخگویی به دانش آموزان بوده است.
نوری ادامه داد: جوانان ما در مدارس تربیت‌ شده‌اند و کارهای بزرگی انجام داده‌اند و فناوری‌های روز دنیا را در کشور جاری و ساری کرده‌اند و این موضوع ناشی از تلاش‌های شبانه‌روزی معلمان است.
باید دغدغه مدیران، دانش آموزان شود
وی تصریح کرد: باید چرخش‌های تحولی با استفاده از دانش‌آموز باشد و به سؤالات دانش آموزان پاسخ دهیم. اجازه ندهیم سؤالات آنان بدون پاسخ بماند. کاری که شهدای ما در جبهه‌های جنگ هم کردند پاسخ‌گویی به سؤالات رزمندگان بود، لذا عرصه خشن و سخت جنگ را به یک عرصه تربیتی تبدیل کردند.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید دغدغه مدیران، دانش آموزان شود و مدیران به آن‌ها اهمیت دهند و به‌جای توجیه کردن به دنبال اقناع‌سازی حتی برای دانش آموزان ابتدايی باشیم.
توطئه‌های جهانی را نمی‌توان با روش‌های بازدارنده خنثی کرد
وی تصریح کرد: تغییر محیط‌های یادگیری در مدارس ضروری است. دانش آموزان به اردوها و مسابقات ورزشی نیاز دارند. باید عرصه‌های یادگیری را بزرگ کنیم تا دانش آموزان بتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه از اولیا مدارس کمک گرفته شود و تنها به‌عنوان منابع مالی دیده نشوند. بلکه از آنان استفاده‌های معنوی هم کرد.
وزير آموزش‌وپرورش در پايان تصريح كرد: استفاده از روش‌های بازدارنده برای معلمان و دانش آموزان کارساز نیست.  توطئه‌های جهانی را نمی‌توان با روش‌های بازدارنده خنثی کرد. لذا از ظرفیت معلمان در گروه‌های جهادی، مؤسسات خیریه آموزشی و سلامت و ... استفاده کنیم تا مشکلات افراد مشکل‌دار را ببینند و براين اساس عرصه‌ها و میدان‌های جديدي را براي آن‌ها ايجاد كنيم.

انتهای پیام//