بازگشت به صفحه اخبار
دوشنبه 05-06-1403
دسته بندی: فرهنگی و هنری , بازی و سرگرمی ,
در گفت‌وگو با آزنیک، مطرح شد؛

اسباب‌بازی با آموزش مفاهیم اجتماعی؛ نجات کودک از خودمحوری

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، اظهار کرد: امروزه، مفاهیمی که در بازی کودکان نهفته است بسیار فراتر از مفهوم واژه هایی چون تفریح و سرگرمی است. بازی و اسباب آن می‎تواند آموزش دهنده ی مفاهیم اساسی به کودک باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، لیلا بابایی، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری در گفت‌وگو با آزنیک، بیان کرد: این فرموده مولای متقیان امام علی (علیه السلام) خطاب به فرزندشان که: «قلب کودک چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود.» این نکته را گوشزد می‌کند که بازی‌ها و آموزش‎های دوران کودکی به منزله این بذر بوده که در دوران کودکی در نهاد دختران و پسران کاشته می‌شود و در زمان جوانی و میان سالی در کالبد رفتارهای اجتماعی آن‎ها، خود را بروز می‌دهد. 

 

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه متولیان حوزه مقدس تعلیم و تربیت این است که از واقعیات زندگی کوکان دیروز تا شرایط بسیار متنوع و در حال تغییر امروز، زمان زیادی گذشته است و بازی ها نیز هماهنگ با سایر جنبه های زندگی، دچار تغییرات و تحولات خاصی شده اند؛ اسباب بازی می‎تواند با آموزش مفاهیم اجتماعی، کودک را از خودمحوری نجات دهد. در موارد بسیاری، کودکان به کمک بازی، انرژی اضافی خویش را تخلیه کرده و مسائل و مشکلات عاطفی خود را حل می‎کنند و برای سالم  زیستن در محیط اجتماعی آماده می‎شوند.  


به گفته بابایی، کارشناسان حوزه‎ی تربیت کودک معتقدند در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان باید به این نکته‎ی مهم توجه شود که حتماً (اسباب بازی) متناسب با سن کودک تهیه شود، تا پاسخگوی نیاز‌ها و انتظارات کودک بوده و زمینه‌های مناسبی را برای افزایش توان یادگیری، استدلال و افزایش مهارت‌های فکری و شناختی او را فراهم کند.  


مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری، تاکید کرد: در واقع، اسباب‌بازی برای کودکان به مثابه الگویی است که مؤلفه‌های فرهنگی، تربیتی، اخلاقی را با ظریف‎ترین شکل و صورت ممکن بر روح و روان کودک نقش زده و براحتی، مفاهیم دلخواه طراحان و سازندگان را به کودک و دنیای کودکانه‌ی آنها انتقال می دهد. کودکان به راحتی با عروسک ها اُنس می گیرند و چون الگویی دوست داشتنی، مدل آن ها را مورد تقلید قرار می دهند که این رویکرد به تربیت آن ها ختم می‌شود.