به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، در نشستی مشترک میان زهرا بهروزآذر، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده، و آزاده نظربلند، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، راهکارهای توسعه همکاری برای ترویج کتابخوانی و ارتقای مهارتهای ارتباطی والدین بررسی شد؛ اقدامی که در نهایت هدف آن، ارتقای سطح فرهنگی و تربیتی کودکان و نوجوانان است.
در این جلسه، بهروزآذر با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان، ترویج کتابخوانی را یکی از اولویتهای معاونت زنان و خانواده دانست و گفت: «ما علاقمندیم با همکاری سمنها و مؤسسات غیرانتفاعی، برنامههای هدفمندی در سطح شهرها برای ترویج کتابخوانی در میان مادران و کودکان اجرا کنیم.»
او همچنین از کمبود منابع آموزشی در حوزه روابط والدین و فرزندان در بسیاری از مناطق کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: «تولید محتوای مؤثر، اعم از کتاب، کارگاه و خدمات مشاورهای، برای بهبود کیفیت روابط خانوادگی در دستور کار ما قرار دارد.»
بهروزآذر نقش والدین، بهویژه در شش سال نخست زندگی کودک را کلیدی دانست و تصریح کرد: «این دوره پایهگذار شخصیت و ارزشهای انسانی در کودک است و والدین باید برای ایفای درست نقش تربیتی خود آماده شوند.»
در بخش دیگری از این نشست، به تأثیر کتابهایی با محوریت روایت تجربههای افراد موفق ایرانی بر شخصیت نوجوانان اشاره شد. معاون رئیسجمهور در اینباره گفت: «این کتابها میتوانند حس خودباوری و مهارت حل مسئله را در نوجوانان تقویت کنند. تجربه شخصی من از هدیه دادن چنین کتابهایی، نشان داده که این مسیر بسیار اثربخش است.»
در ادامه، آزاده نظربلند، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، با ارائه آماری از وضعیت کتابخانهها در کشور گفت: «در حال حاضر ۳۸۰۰ کتابخانه فعال داریم که بیش از ۷۵۰۰ نفر در آنها فعالیت میکنند و ۷۰ درصد این نیروها را بانوان تشکیل میدهند.»
او با اشاره به محرومیت بسیاری از روستاها از خدمات کتابخانهای، بر توسعه کتابخانههای سیار تأکید کرد و افزود: «در حال حاضر کمتر از ۶۰ خودرو در این بخش فعال هستند و هدفگذاری ما افزایش این عدد به ۱۰۰ دستگاه تا پایان سال است.»
نظربلند همچنین از طرحهایی برای ثبت و سفارش کتاب در مناطق فاقد کتابفروشی، و همچنین تقویت دسترسی به منابع دیجیتال برای جذب نسل نوجوان خبر داد. او خاطرنشان کرد: «با افزایش هزینههای خرید کتاب، اشتراک مجلات و منابع دیجیتال برای نوجوانان اهمیت بیشتری یافته است.»
او در پایان با اشاره به ضعف محتوایی در حوزه نوجوانان گفت: «در حالی که کتابهای کودک با استقبال مواجهاند، نوجوانان کمتر جذب کتابخانهها میشوند. ما در تلاشیم زنجیرههای محتوایی با موضوعاتی چون ایراندوستی، هویت فرهنگی و تربیت فرزند طراحی کنیم تا نوجوانان را به مطالعه ترغیب کنیم.»
پایان//
آخرین اخبار
تماشاخانهای در تراز جهانی؛ آغاز فاز اجرایی طرح توسعه ایرانشهر
طرح توسعه تماشاخانه ایرانشهر ب...
1404-01-24
کتاب برای آینده؛ تمرکز نهادهای فرهنگی بر ترویج کتابخوانی و آموزش والدین
در نشست مشترک معاونت امور زنان...
1404-01-23
میگرن در کمین کودکان؛ فشارهای روانی عامل پنهان دردهای بیپایان
افزایش موارد میگرن در میان کود...
1404-01-23
بخش کودک و نوجوان به جشنواره ملی هنری «همام» افزوده شد
افزوده شدن بخش کودک و نوجوان ب...
1404-01-23
وقتی لبخند کودکان محو میشود؛ زنگ خطر افسردگی در نسل فردا
افسردگی دیگر فقط یک بیماری بزر...
1404-01-18