بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 08-07-1403
دسته بندی: اجتماعی , مسئولیت اجتماعی ,
نمایشگاه شهر آفتاب در رنگ و هیجان و بازی

گزارش دومین نمایشگاه اسباب بازی تهران

«نمایشگاه ایرانتویکس ۱۴۰۲» با حضور و مشارکت دست اندرکاران صنعت اسباب بازی از 31 خرداد ماه تا 3 تیر ماه در محل دائمی نمایشگاه های شهر آفتاب تهران در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، دومین نمایشگاه صنعت اسباب بازی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب، واقع در تهران، بزرگراه خلیج فارس، در آخرین روز خردادماه افتتاح شد. «نمایشگاه ایرانتویکس ۱۴۰۲» به همت انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی میزبان فعالان صنعت نمایشگاهی، فعالان صنف اسباب بازی و صنایع وابسته به آنهاست و محلی برای به نمایش گذاشتن آخرین توانایی‌ها و تولیدات صنعت اسباب‌بازی در ایران است. 
اینجا هدف ارتباط است

با وجود اسباب بازی های رنگارنگ و غرفه های متفاوت، در نمایشگاه ایرانتویکس زمینه ای برای فروش مستقیم محصولات عرضه شده فراهم نیست. اما آنچه برای این بیش از 120 برند تولیدکننده و یا واردکنندة اسباب بازیِ حاضر در نمایشگاه دارای اهمیت می باشد، متمرکزبودن برندها و شرکت ها زیر یک سقف، در جهت رفاه مخاطبان و آشنایی هر چه بیش تر و بی واسطه تر آنها با محصولات است. آقای قاسمی، از مسئولین یکی از غرفه های بزرگ نمایشگاه، برقراری ارتباط با مخاطبان و فعالان این حوزه برای توسعة صنعت اسباب بازی را مهمترین دستاورد این نمایشگاه می داند. او و همکارانش امیدوارند این گردهمایی، راه رسیدن به یک روحیة مشترک برای ساخت زیست بوم را بیش از گذشته هموار کند. 

حضور کودکان و نوجوانان در نمایشگاه


درست است که در نمایشگاه ایرانتویکس 1402، فضایی اختصاصی و گسترده برای بازی کودکان و نوجوانان تدارک دیده نشده، اما روبروی برخی غرفه ها شلوغ تر و پرهیاهو تر است. تولیدکنندگان بازی های رومیزی و کارتی، و همچنین شرکت هایی که بازی های فیزیکی تر و میدانی تر تولید می کنند، نمونه ای از بازی هایشان را برای نمونه در معرض نمایش گذاشته اند و همین مجالی برای تخلیة هیجان بچه های حاضر در نمایشگاه پدید آورده است. امیرعلی 5 ساله و هلما 8 ساله، برادر و خواهری که پدرشان را در این نمایشگاه همراهی می کنند، برای بازدید از اسلایم های بازی(خمیربازی) کنجکاو هستند. حضور کودکان و نوجوانان، که عمدة مصرف کنندگان اسباب بازی هستند، فقط در بازدید و بازی خلاصه نمی شود. پرهام 12 ساله، به واسطة حرفة پدرش و با توجه به تعطیلی مدارس، روزهای نمایشگاه را به عنوان یکی از غرفه داران سپری می کند. او با حوصله کاتالوگ های محصولات شرکتشان را برای یکی از مراجعه کنندگان توضیح می دهد و زمان صرف نهار فرصتی برای بازگو کردن تجربه اش از سال دوم حضورش در نمایشگاه می یابد. پرهام می گوید: «پدرم به ایده هایم گوش می دهد و من هم به دلیل علاقه ام به رشتة نجوم، پدرم را تشویق به تولید میکروسکوپ و تلسکوپ می کنم.» پرهام سپس با علاقه و حوصله دربارة چند محصولی که خودش مستقیم در ساخت و تولیدش نقش داشته حرف می زند و دوباره با حضور مراجعه کنندة جدید با تمام حواسش فکر و ذهنش را به کار معطوف می کند. 

امسال شلوغ تر از سال کرونا


طبق گفتة بخش ثبت اطلاعات بازدیدکنندگان نمایشگاه ایرانتویکس 1402، در روز دوم نمایشگاه، نزدیک به 3000 نفر بازدیدکننده خودشان را برای بازدید تحولات صنعت اسباب بازی به شهر آفتاب رسانده اند، که این تعداد در مقایسه با سال پیش که با وجود شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص بهداشتی آمار بازدید 6000 نفری را به ثبت رسانده بود، نوید روزهای پررونق تری را در ادامة نمایشگاه می دهد. 

روی مثبت، روی منفی


با همة نکات امیدوارکنندة نمایشگاه امسال و ارتقای سطح کیفی و کمی آن، اما همچنان جای خالیِ تولیدات مختص به کودکان و نوجوانان با بیماری های خاص حسابی حس می شود. تقریباً در میان آن همه غرفه، هیچ اسباب بازی با هدف استفادة بچه های اوتیسم و سندروم داون در نمایشگاه یافت نمی شود. بهبود سیستم تهویه و خنک کنندة سالن ها و استقرار رستوران های با کیفیت تر نسبت به سال گذشته هم موجب نشده است تا بی توجهی به این بچه ها از نظرها دور بماند. آقای لولاگر، دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، رویکرد متفاوت به تولید اسباب بازی ها را منوط به شکل گیری زیست بوم فرهنگی هر فرد می داند و تولید اسباب بازی برای کودکان خاص را نیز متأثر از تکمیل آن زیست بوم عنوان می کند. 

سوای مطالبه برای سهیم کردن هر چه بیشتر بچه های خاص در جامعه به واسطة هویت بخشیدن به آنها با ساخت و عرضة عروسک و اسباب بازی، اغلب برندهای شرکت کننده خواستار رفع موانع تولید و تسهیل صادرات این محصول هستند. غرفه داران در حضور دکتر برادران که در روز دوم نمایشگاه میهمان شهر آفتاب است، دغدغه های خود را با معاون وزیر صمت در میان گذاشتند و به امید آنکه سال آینده قدمی بزرگ تر برای پیشبرد این صنعت برداشته شود، با ایشان به تبادل نظر و گفتگو پرداختند. 

دومین نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی و صنایع وابسته «ایرانتویکس 1402» در حوزه‌های مختلفی هم‌چون عروسک، بازی‌های فکری و رومیزی، پازل، بازی‌های چوبی و بازی‌های آموزشی، در بیش از ۵ هزار متر فضای نمایشگاهی و با حضور بیش از 120برند و شرکت تا 3  تیرماه از ساعت 10 الی 18 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. 


انتهای پیام//