بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 31-06-1403
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , تصویری , فرهنگی و هنری ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از ۲۷ شهریور آغاز به کار کرده بود، در ۳۰ شهریور به پایان رسید و از برگزیدگان تجلیل شد. همچنین در آیین اختتامیه این جشنواره از عروسک‌های دارا و سارا که فعالیت‌آنها چندسالی متوقف شده بود، رونمایی شد.

رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا؛ یکی از بهترین اتفاق‌های امروز

در ابتدای مراسم سارا روستاپور به عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی، درباره روند برگزاری این جشنواره اظهار کرد: مسیر طولانی‌ای از سال ۱۴۰۲ تا اکنون که آیین پایانی جشنواره است، طی کردیم این چنین بود که ۵۱۰ نمایش با بیش از پنج هزار کودک به اجرا درآمد، ۳۱ جشنواره استانی شکل گرفت و کارشناسان مربیان و... در کنار ما قدم به قدم حرکت کردند. 

وی ادامه داد: با حضور هنرمندان شاخص بیش از ۸۸ اثر تحلیل شد اما آن‌چه دشوار بود گلچین‌کردن آثار بود. در این سه روز با حضور هنرمندان متخصص و نام‌آشنا در قامت هیات داوران آثار ارزیابی شد که امروز برگزیدگان روی صحنه خواهند آمد. از طرفی، رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا هم یکی از بهترین اتفاق‌های امروز است که قرار است بعد از چند سال احیا شوند و در هنرهای نمایشی رنگ و بوی تازه بگیرند و سفیر صلح کانون باشند. 


سرمایه‌گذاری در کودکان و نوجوانان مهم‌تر از بزرگسالان است

در ادامه اختتامیه، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مطرح کرد: باید بیشترین سرمایه‌گذاری را برای بچه‌ها انجام داد، چون یکی از شاخصه‌های پیشرفت یک جامعه این است که سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان مهم‌تر از حوزه بزرگسالان است. مضامین تکراری هم از دیگر مشکلات آثار بود، ضعف در شناخت فنی و تکنیکی یکی از درس‌های این دوره بود.

وی، ادامه داد: در این چند روز پنج هزار نوجوانان درگیر این جشنواره بودند، بیش از ۲۰هزار کودک و نوجوان آثار را دیده‌اند و امروز ماحصل این کار را می‌بینیم. از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تشکر می‌کنم. احیای عروسک دارا و سارا را هم به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.



عدم کشف و شناسایی استعدادها؛ مهم‌ترین اشکال نظام تعلیم و تربیت 

همچنین در ادامه مراسم، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: این جشنواره از چند بعد حائز اهمیت است. این‌که در نظام تعلیم و تربیت باید مسیر کشف استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف را طی کنیم و پرورش دهیم. این یکی از ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت و یکی از خلاهای بزرگ در این حوزه است ما بر خلاف اینکه برنامه‌های مختلف در سطح آموزش و پرورش داریم و کارهای ارزشمند انجام داده‌ایم هنوز وقتی خروجی را می‌بینیم، متوجه می‌شویم دانش‌آموزان زیادی داریم که استعدادهای آنها کشف و شناسایی نشده، این مهم‌ترین اشکال نظام تعلیم و تربیت است گرچه این نوع جشنواره‌ها در این زمینه موثر هستند اما باید کاری کنیم که نظام تعلیم و تربیت در این مسیر موفق باشد.

او، ادامه داد: نکته دیگر که مهم است نقشی است که این حرکت و این جشنواره دارد اگر درست برنامه‌ریزی و مهندسی شود می‌تواند در راستای سند تحول بنیادین در کف مدرسه موثر باشد، اگر برنامه‌ریزی کنیم تا هر مدرسه یک گروه تئاتری داشته باشد اتفاق‌های خوبی رقم خواهد خورد چون تئاتر ریشه همه هنرهاست، زنده و جذاب و دلچسب است؛ هم برای کسانی که در این حوزه کار می‌کنند آورده تربیتی دارد هم برای مخاطبان پیام‌های ارزشمند و ماندگار. به اندازه‌ای که تئاتر و هنرهای نمایشی پیام‌های اخلاقی، باورهای دینی، اهداف دینی ما را محقق می‌کند هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند این کار را انجام بدهد اما متاسفانه ما این‌ها را کنار گذاشتیم و به بایدها و نبایدها، سخنرانی‌ها و امر و نهی‌ها روی آوردیم که هیچ اثری ندارد.

وزیر آموزش و پرورش، همچنین رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا در این آیین را اتفاق خوبی عنوان کرد و افزود: عروسک‌های دارا و سارا یک تولید فرهنگی ماست، چیزی که امروز در کشور نیاز داریم همین‌هاست، تولیدات بومی و ارزشمندی که باورها و فرهنگ خودمان را به جامعه مخاطب منتقل می‌کند.


در ادامه مراسم نیز با انجام برنامه‌های مفرح و سرگرمی از برگزیدگان این جشنواره تقدیر و تجلیل شد.