سینمای کودک و نوجوان از شرایط مساعدی برخوردار نیست
وزیر ارشاد در روز ملی سینما به همراه خانواده خود در سینما آزادی تهران به تماشای انیمیشن "پسر دلفینی" نشست. وی پس از پایان این انمیشن در گفتوگویی در حالی به تحسین این اثر پرداخت که معتقد بود "سینمای کودک و نوجوان از شرایط مساعدی برخوردار نیست."
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک و به نقل از تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روز ملی سینما به همراه همسر و فرزندان خود برای تماشای انیمیشن سینمایی پسر دلفینی به سینما آزادی رفته بود، پس از تماشای این انیمیشن گفت: سینمای کودک و نوجوان از شرایط مساعدی برخوردار نیست اما می توان با تکرار تجربههای موفقی در سبک "پسر دلفینی" گامهایی مثبت در این عرصه برداشت.
وزیر ارشاد ضمن اشاره به تکنیک بالا و شخصیتپردازی این اثر گفت: چنین آثاری، زمینه حضور و درخشش بینالمللی آثار سینمایی کشور را فراهم میکند.
به گفته تهیهکننده انیمیشن "پسر دلفینی"، ساخت این اثر 5 سال به طول انجامیده است. از 12 تا 18 شهریورماه پسر دلفینی توانست صدرنشین فروش هفته باشد. تازهترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به تهیه کنندگی محمدامین همدانی و کارگردانی محمد خیراندیش ساخته شده است.
پسر دلفینی پیش از اکراندر داخل کشور در روسیه اکران شد و در آنجا نیز بیش از 1/5 میلیون دلار فروش رفت. این انیمیشن در 30 سپتامبر و 2 دسامبر به ترتیب در سینماهای اسپانیا و ترکیه اکران خواهد شد.
نگران فرار مغزهای انیمیشن
موفقیت این انیمیشن ایرانی در اکران خارجی و داخلی، منجر به تولید 10 محصول جانبی شد. در 16 شهریور ماه و با حضور تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی، پس از تماشای فیلم این محصولات رونمایی شدند. تهیهکننده انیمیشن پسر دلفینی هم از تولید عروسکهای با کیفیت آن به زودی، خبر داده است.
این انیمیشن در سال 1399 به دلیل اینکه تنها انیمیشن حاضر درسیونهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود و در بخش رقابتی قرار نمیگرفت، از حضور در این جشنواره انصراف داد.
محمد امین همدانی پیش از این درباره خطر جمع شدن استودیوهای مؤلف داخلی انیمیشن و جایگزین شدن کمپانیهای بزرگ خارجی هشدار داده بود.
این تهیه کننده اعتقاد دارد: "اگر دروازههای سرمایهگذاری انیمیشن به داخل باز شود، نخبههای جوان انیمیشنسازی و استعدادهای جوان همگی درگیر سرمایهگذار خارجی میشوند. در این صورت همه سرمایههای انسانی ما صرف تفکر، ثروت و کار خارجی خواهد شد.
یعنی یک محتوای خارجی را ما با سرمایه خارجی و کارگر داخلی تولید میکنیم. اگر زودتر به فکر سرمایه و استودیوهای داخلی قوی بودیم که برای خودشان محصول تولید کنند، دیگر نگران فرار مغزهای انیمیشن نبودیم. اگر ما به بازار کار برای کشورهای توسعه یافته تبدیل شویم، دیگر مؤلف هم نخواهیم بود."
وی گفته بود: "معضلی که می گوییم سینمای کودک در حال مرگ است، فیلم کودک کم داریم و به آن کم توجه میشود، به نظرم شامل حال انیمیشن نمیشود. این صنعت- هنر و رسانه اگر هم بازاری نداشته باشد، به مرور پیدا میکند. انیمیش ذاتاً بدون مرز است و حتی تقسیمبندی داخلی و خارجی درباره آن در سطح دنیا معنی ندارد."