بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 19-05-1401
دسته بندی: بین المللی

زنان چینی به دلیل بحران کووید، از بارداری منصرف می‌شوند

شواهد نشان می دهددستورالعمل‌های مقامات چینی مبنی بر کنترل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در اوایل سال جاری، بسیاری از زنان چین را به سمتی هدایت کرد که باردار نشوند، یا بارداری را به تعویق اندازند. این مسئله آنقدر فراگیر شد که در قرنطینه ماه آوریل تا ماه مه، هشتگ «ما آخرین نسل هستیم» برای مدت کوتاهی در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از رویترز، نتایج بدست آمده ازمطالعات نشان داد، همه‌گیری‌ها و عدم اطمینان اقتصادی بر نرخ تولد در سراسر جهان تاثیر گذاشته است که در این میان چین در میان کشورهای جهان پیشتاز است.
جمعیت‌شناسان می‌گویند موضوع مهارفوری شیوع بیماری کووید با قوانین سخت در کشور چین باعث شده به تمایل افراد برای فرزنددار شدن آسیب عمیقی وارد کند.
آنان معتقدند احساس افراد در از دست‌ دادن کنترل زندگی خود براثر رویدادهایی مانند بحران اخیرمی‌تواند عواقب مهمی بر اهداف زندگی والدین داشته باشد.
یی فوکسیان، جمعیت‌شناس برجسته چینی، در این خصوص گفت: چین یک دولت بزرگ و خانواده کوچک است. سیاست "صفر کووید"  دولت چین، به اقتصاد صفر، ازدواج صفر و باروری صفر منجر شده است.
گزارش ماه جولای سازمان ملل‌ متحد پیش‌بینی می‌کند که جمعیت 1/4 میلیاردی چین ممکن است از سال آینده کاهش یابد. این درست زمانی است که  امکان دارد هند به‌ عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان از آن پیشی بگیرد.
کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰،به تعداد ۱۰۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد. این احتمال بیش از سه برابر پیش‌بینی قبلی آنان در سال ۲۰۱۹ است.
در گزارش جداگانه سازمان‌ ملل‌ متحد آمده است، این بیماری همه‌گیر تاثیر طولانی‌مدتی براولین زایمان‌ها داشته است . زنان چینی در اظهارات خود به ناامنی مالی، نگرانی‌های بی‌دلیل درمورد تاثیر واکسن‌های کووید روی جنین‌ها، مشکلات دوره بارداری و مراقبت از نوزاد، تحت محدودیت‌های سنگین دولت اشاره می‌کنند.
 
چین در آستانه رکود جمعیتی قراردارد
 
این سیاست ها در چین باعث شده اکثر زوج‌هایی که به داشتن فرزند در سال آینده فکر می‌کردند، آن را به به تعویق بیاندازند.
جمعیت‌شناسان می‌گویند: امسال تولدهای جدید به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. تولد 10/6 میلیون نوزاد در سال گذشته به کمتر از ۱۰ میلیون نفر می‌رسد که 11/5 درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ میلادی است.
آمار رسمی جمعیت چین درسال ۲۰۲۲ تا اوایل سال آینده ارائه نمی‌شود، اما برخی از نقاط چین در هفته‌های اخیر آمار نگران‌کننده‌ای را منتشر کرده‌اند.
جمعیت‌شناسان عنوان کرده‌اند با نگاهی اجمالی به چگونگی تاثیرمحدودیت‌های کووید ۱۹در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر تولدها انتظار می‌رود سال ۲۰۲۲ بدتر از این باشد.
چین که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ سیاست تک‌فرزندی را اعمال کرده است، رسما اذعان می‌کند که در آستانه رکود جمعیتی قراردارد. نرخ باروری 1/6 درصدی این کشور در سال ۲۰۲۱ کمتر از استاندارد 2/1درصدی تعیین شده برای برخورداری از جمعیتی باثبات است.
همچنین یک نظرسنجی  در ماه فوریه توسط اندیشکده تحقیقات جمعیت YuWa چین انجام شد. این نظر سنجی نشان داد تمایل زنان چینی برای بچه‌دار شدن، کمترین میزان درسطح جهان است. جمعیت‌شناسان می‌گویند که اقدامات انجام شده تاکنون کافی نیست.
هزینه‌های تحصیلی بالا، دستمزدهای پایین و ساعات کار بسیارطولانی به‌ عنوان مسائلی که باید در کنار سیاست‌های کووید و نگرانی‌های رشد اقتصادی همچنان مورد توجه قرار گیرد، مطرح است.
 
 
انتهای پیام//