بازگشت به صفحه اخبار
جمعه 11-06-1401
دسته بندی: اجتماعی

کودکان و نوجوانان وارد عصر دیجیتال شده اند

دبیر شورای عالی فضای مجازی به دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید تأکید کرد و گفت : کودکان و نوجوانان نیز وارد این عرصه شده اند و مادران نیز با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل استفاده از برنامه‌های آموزشی نظیر شبکه شاد با فرزندان همراه هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، ابوالحسن فیروزآبادی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی - اجتماعی در وزارت کشور با اشاره به ارکان فضای مجازی اعم از توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروزه تحولات این حوزه افزایش یافته و بحران کرونا نیز این مسأله را تسریع بخشیده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: بشر وارد عصر سایبر فیزیک شده و به طور میانگین، روزانه ۴ ساعت از این فضا استفاده می‌کند. بیش از ۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از این فضا بهره برداری می‌کنند و حدودا ۴.۶ میلیارد نفر امروزه در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. هر یک از این شبکه‌ها و به طور کل فضای مجازی بر روان انسان اثرگذار است.

کودکان در دوره پاندمی کرونا وارد فضای مجازی شدند

رئیس مرکز ملی فضای مجازیبا تاکید بر تاثیر کرونا و مشروعیت بخشیدن به کودکان در فضای مجازی، گفت: این پدیده در دنیا اتفاق افتاده و کودکان در این دوره پاندمی وارد فضای مجازی شدند.


حتی مرکز ملی فضای مجازی با حمایت از پروژه شاد شرایط حضور کودکان و دانش آموزان را در فضای مجازی تسهیل کرد. این حمایت تا جایی بود که برنامه شاد 26 میلیون بار نصب شد و در بعضی از روزها 12 میلیون کاربرفعال داشت.

این موضوع باعث شد نزدیک به 20 درصد از ترافیک کشور به کودکان اختصاص یابد. این اتفاق در بلند مدت می تواند اثرات روانی و اخلاقی را بر جامعه بگذارد.

وی بابیان این که این تغییرات همچون حضور کودکان در فضای مجازی، حضور خانواده ها درکنار آنها در این فضا، دورکاری، برگزاری برنامه ها به صورت برخط و ... ماندگار است، اعلام کرد: فناوری هایی که زیست بوم جدید سایبرفیزیک را تقویت می کنند در حال توسعه هستند.

مباحثی مثل هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی و بانک های اطلاعاتی که بر مبادی تفاهم انسان تاثیر دارند در حال ظهور و فراگیری است. بنابراین باید برای آنها تدابیری پیش بینی کنیم و باتحقیقات دراین حوزه برای آینده توصیه نامه داشته باشیم.

دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید


فیروزآبادی با اشاره به دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید تأکید کرد: اطلاعات مبتنی بر ارتباطات است و بشر از روزی ٢.۴ به ۴ ساعت حضور در فضای مجازی رسیده است. کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شده و مادران نیز با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل استفاده از برنامه‌های آموزشی نظیر شبکه شاد با فرزندان همراه شدند.

وی یادآور شد: دورکاری‌های ناشی از این بحران نیز استفاده از این فضا را گسترش داد.  به عنوان مثال، ۴٠٠ میلیون نفر ساعت در این دو سال از برنامه داخلی اسکای روم استفاده کردند. این عدد در صورت تجمیع اسکای روم با شبکه‌های خارجی به ۲ تا سه برابر خواهد رسید. بنابراین ساماندهی این فضاها بسیار حائز اهمیت است.

هراس افکنی برخی اخبار در جامعه


رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: هر یک از این مسائل در سراسر دنیا، حتی کشورهای توسعه یافته نیز یک دغدغه جدی  و باید موردتوجه قرار گیرد. برای نمونه، انتشار لیست روانشناس‌نماها توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اقدام مهمی در این راستا بود.

فیروزآبادی تاکید کرد: در غیر این صورت انتشار برخی اخبار در جامعه می‌تواند موجب هراس افکنی شود. برای نمونه، انتشار برخی اخبار درباره مصرف الکل در آغاز بحران کرونا سبب هراس‌افکنی برخی گروه‌ها و مرگ دهها انسان شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ۶۰ درصد از جامعه اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی کشور دنبال می‌کنند. اما باید در نظر داشت که ٣٠٠ میلیارد بازدید خبر از فضای مجازی نیز بی‌شک تاثیرات خود را خواهد داشت.

فعالیت ١٢ هزار کانال تلگرامی در حوزه خدمات مشاوره‌ای 


فیروزآبادی ادامه داد: برای نمونه، اکنون ١٢ هزار کانال تلگرامی در حیطه خدمات مشاوره‌ای فعالیت می کنند و این مسائل باید ساماندهی شود. در دوران کرونا هم بیش از ۱۰۰ هزار تکذیبیه به‌ جهت اخبار کذب تلگرامی منتشر شد.
وی اضافه کرد: ساماندهی این فضا  توسط دولت و حکومت و همچنین به همت فعالان این حوزه و جامعه روان‌شناسان باید رخ دهد. ساماندهی باعث می شود تا آسیب‌ها کنترل و مدیریت شود.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به اهمیت ارتقای سطح سواد در این حیطه گفت: امروز سواد عمومی در این زمینه افزایش یافته و باید تقویت شود. اکنون کرونا فروکش کرده اما مشاهده اخبار این موضوع ۴ برابر شده و این حاکی از نیاز مردم است.

وی تاکید کرد: بنا بر این افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه مهم است. همچنین تحقیقات این حوزه اعم از اعتیاد به گیم و قمار و ساماندهی بسیار حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

انتهای پیام//