بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 28-03-1402
دسته بندی: مسئولیت اجتماعی
با حضور مدیر گردشگری وزارت میراث فرهنگی و مدیر عامل ایران مال؛

برگزاری کارگاه «گردشگری دسترس پذیر» با هدف سرویس دهی بهتر به افراد دارای معلولیت

کارگاه «گردشگری دسترس پذیر» با محوریت مراکز گردشگری و خرید ویژه کارکنان ایران مال با حضور مدیر عامل ایران مال و مدیر گردشگری وزارت میراث فرهنگی در سالن اجتماعات ایران مال برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، صبح امروز  یکشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ کارگاه «گردشگری دسترس پذیر» با محوریت مراکز گردشگری و خرید ویژه کارکنان بازار بزرگ ایران ( ایران مال) در سالن اجتماعات ساختمان اداری ایران مال با حضور مهندس فاطمی مدیر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دکتر اقبال پور مدیر عامل ایران مال برگزار شد.

دکتر اقبال پور در ابتدای این مراسم گفت: امیدوارم این جلسه برای دوستان پر بار باشد. بحث این کلاس آموزشی برای دوستان جهت سرویس دهی بهتر به افراد دارای معلولیت است و ما خارج از وظیفه شخصی و سازمانی نیز باید در این راستا خدمت کنیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که اساس و بنای ایران‌مال که بر اساس نظرات مهندس انصاری بنا شده و به این موضوع هم توجه ویژه ای در زمان ساخت آن شده و حال هم اقدامات بیشتری صورت گرفته تا این مجموعه یک سازه تمدنی با فرهنگ فاخر ایرانی باشد.


وی ادامه داد:  مجموعه ایران مال برای چهار فصل هم فضای خوبی برای معلولان است. باید بگویم بحث آموزش برای همه لازم است و باید دوستان آشنایی بهتری برای سرویس دهی داشته باشند. ما فضاهای مختلف‌ فرهنگی گردشگری و... داریم و این امکانات را در اختیار معلولان محترم و سایر اقشار قرار می دهیم،  ما انتظار داریم به ما کمک کنید تا کمبود ها شناسایی و اصلاح شوند تا سرویس دهی مناسب تری را ارائه دهیم.

مهندس فاطمی درخصوص موضوع گردشگری دسترس پذیر بیان کرد: موضوع دسترس پذیری یکی از موضوعات اساسی است که یکی از پایه های گردشگری محسوب می شود.برای همه توسعه فعالیت ها در حوزه دسترس پذیری یکی از ملاک های عمل است. در مسیر که می آمدیم بحث کاندیدهای  روستاهای جهانی را برای ارسال به UNWTO نگاه می کردیم، در پارامترها دومین موضوع مهمی که مطرح شده بود بحث دسترس پذیری روستاها بود، اینکه روستا چه اقداماتی را برای دسترس پذیری انجام دهند و این موضوع برای سایر کاندیدهای جهانی هم وجود دارد. در شهرها ، بناها و ساختمان هایی که خدمات گردشگری ارائه می دهند به عنوان رکن اساسی گردشگری امروز در جهان درباره آنها بحث می شود.


وی افزود: آنچه که باعث شد تا این جلسه برگزار شود این بود که در کشور تعدادی از مجموعه ها هستند که از نظر زیرساختی تکمیل هستند البته نمی توان گفت تمام مجموعه ها در حوزه دسترس پذیری کامل هستند، زمانی که درباره دسترس پذیری صحبت می‌کنیم این موضوع برای تمام افراد با نیازمندی های خاص است که طیف وسیعی از جامعه امروز ما را در برمی‌گیرد. جمعیت کشور ما به سرعت به سمت پیر شدن می رود و همین افراد با نیازمندی های خاص را در کشور افزایش میدهد. درصد قابل توجهی از مراجعه کنندگان در حوزه گردشگری نیاز به اقدامات خاص دارند تا از مجموعه ها بازدید کنند؛ این طیف را از کودکان که یک نوع نیازمندی خاص دارند در نظر بگیرید تا افراد مسن ،معلولین، خانم های باردار و بیماران و... اما زیرساخت یک بعدی است که بسیار سخت است اما خیلی از مجموعه ها به سراغ مناسب سازی رفتند اما بعد دوم یک فعالیت نرم افزاری است اینکه دانش آن را داشته باشیم که چگونه با افراد دارای معلولیت و افراد با نیازهای خاص برخورد کنیم که کمتر به آن توجه شده است.

فاطمی با اشاره به اینکه دوستان ما در حوزه گردشگری دسترس پذیر  تعدادی از مجموعه را شناسایی کردند، گفت: ما این مجموعه ها را شناسایی کردیم که تا سال آینده تمام موارد را در حوزه گردشگری که یکی از مباحث آن دسترس پذیری است، آماده کنند. اینکه شما بعنوان پرسنل یک‌ مجموعه دانش آن را داشته باشید که با فرد دارای معلولیت چگونه برخورد کنید ،کجا باید در اولویت باشند و چه تجهیزاتی نیاز دارند زیرا طیف افراد با نیازمندی های خاص بسیار زیاد است و همه را باید بدانیم که چگونه برخورد کنیم. واقعیت این است که امروزه در کشورهای پیشرفته معلولیت نمیتواند محدودیتی ایجاد کند و حتی زمانی که با کودک خود به کشورهای پیشرفته سفر می کنید، لذت می برید زیرا کسانی که کودک و یا افراد دارای معلولیت دارند در اولویت قرار دارند و خدمات با سرعت بهتری ارائه می شود. اما این مسئله در کشور ما وجود ندارد و سبب محدودیت می شود.

مهندس فاطمی در انتهای سخنرانی گفت: من تشکر می کنم از آقای دکتر انصاری و آقای دکتر اقبال پور و همه‌ی بزرگوارانی که پیش قدم شدند تا بخش مهمی از پروژه گردشگری را در این مجموعه داشته باشیم و بگوییم که یک مجموعه بطور کامل دسترس پذیر شده و شروع آن با ایران مال بوده و امیدوارم سایر مجموعه های گردشگری هم اضافه شوند البته این اتفاق در مجموعه های کوچک افتاده اما این نمونه ای برای سایر مجموعه های بزرگ کشور است.

سید مهدی صادقی و محمد اسماعیل شیخ قرایی مدرسین این کلاس هستند، در این کلاس سه ساعت سرفصل‌هایی با محوریت آشنایی با معلولیت و انواع آن، آشنایی با چگونگی رفتار با افراد دارای معلولیت، آشنایی با توانبخشی و لوازم توانبخشی و آشنایی با اصول و ضوابط مناسب سازی مطرح شد.


انتهای پیام//