بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 19-09-1404
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری ,
داور بخش کودک سی‌امین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با آزنیک مطرح کرد

نعیمی؛ کیفیت جشنواره را با وجود محدودیت‌ها باید قابل قبول دانست

در روزهایی که بسیاری از رویدادهای فرهنگی زیر فشار بی‌پولی و بی‌حمایتی نفس‌نفس می‌زنند، حمیدرضا نعیمی، داور بخش کودک سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از سالن‌های مملو از هیجان کودکان و نوجوانان می‌گوید و تأکید می‌کند: «همین که جشنواره متوقف نشده و توانسته چنین شور و زندگی‌ای به همدان بیاورد، نمره قبولی‌اش را ثابت کرده است.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، حمیدرضا نعیمی، داور بخش کودک سی‌امـین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با آزنیک درباره وضعیت این دوره از جشنواره، کیفیت آثار، نقدها و جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در ایران توضیحاتی ارائه کرد.



جشنواره نمره قبولی گرفته است

نعیمی با تأکید بر اینکه هیچ جشنواره‌ای عاری از نقص نیست، گفت:«به نظر من با توجه به شرایط موجود، جشنواره نمره قبولی دارد. مهم این است که متوقف نشده. الان هر اتفاق فرهنگی می‌تواند با کوچک‌ترین بهانه تعطیل شود، چون حمایتی از فعالیت‌های هنری وجود ندارد و همه نگاه‌ها به سمت مسائل اقتصادی است.»


او با اشاره به شور و هیجان تماشاگران نوجوان در اجراهای جشنواره افزود:«امروز در سالن ۷۰۰ـ۸۰۰ نفری، نمایش هیولا کُش را دیدم. وقتی شور بچه‌ها را دیدم که با شنیدن نام ایران فریاد می‌کشیدند و ذوق می‌کردند، احساس کردم جشنواره باید همین‌قدر شور و حال داشته باشد. سال‌هاست جشنواره‌هایی مثل فجر را می‌بینیم که سالن‌ها نیمه‌خالی است، اما امسال سالن‌های جشنواره کودک و نوجوان پر از خانواده‌ها و بچه‌هاست.»



پاسخ به انتقادها: جشنواره فرمالیته نبود

در واکنش به برخی نقدها مبنی بر فرمالیته بودن جشنواره امسال، نعیمی گفت:«این حرف درباره بخش کودک درست نیست. بسیاری از گروه‌های خوب ممکن است اصلاً علاقه‌ای به حضور در جشنواره نداشته باشند یا امکان جمع کردن گروه را نداشته باشند. جشنواره فقط می‌تواند از میان آثار ارائه‌شده انتخاب کند. این انتخاب‌ها، برآیند کامل تئاتر کودک و نوجوان نیست.»


او افزود:«برخی فکر می‌کنند جشنواره باید جریان تئاتر سال را مشخص کند، درحالی‌که جشنواره فقط چند اجراست و تمام. بسیاری از آثار تأثیرگذار اصلاً در جشنواره‌ها دیده نمی‌شوند اما مسیر خودشان را می‌روند.»



مشکلات اجرایی اجتناب‌ناپذیر است

نعیمی با اشاره به کمبود بودجه فرهنگی گفت:«اگر در پذیرایی، خدمات یا برنامه‌ریزی نقصی هست، وقتی پول نیست چه باید کرد؟ گروه‌ها باید یک هفته در همدان بمانند تا از حال‌وهوای جشنواره بهره ببرند، اما امروز بسیاری از گروه‌ها فقط یک روز می‌آیند و بعد برمی‌گردند. این مشکل فقط مختص این جشنواره نیست؛ جشنواره فجر هم سال‌هاست با همین شکل برگزار می‌شود.»



معیار داوری: نوآوری و ارتباط با مخاطب

این داور بخش کودک درباره معیارهای داوری خود تأکید کرد:«نوآوری، تکنیک و میزان ارتباط نمایش با مخاطب برای من مهم‌ترین عوامل بودند. در اجرا مدام واکنش بچه‌ها را نگاه می‌کردم؛ اینکه چقدر درگیر کار هستند، حواسشان پرت می‌شود یا نه. توانایی جذب مخاطب ملاک اصلی انتخاب‌هاست.»



تئاتر کودک و نوجوان؛ مظلوم‌ترین شاخه تئاتر ایران

نعیمی در بخش پایانی گفت‌وگو با صراحت از بی‌توجهی تاریخی به تئاتر کودک و نوجوان انتقاد کرد:«از ابتدای انقلاب تا امروز مظلوم‌ترین شاخه تئاتر، تئاتر کودک و نوجوان بوده. برای تئاتر آیینی چون ریشه مذهبی دارد برنامه‌ریزی شده، برای تئاتر بزرگسال هم سمینار و حمایت بوده، اما تئاتر کودک دهه‌ها تنها با ایثار هنرمندان جوان زنده مانده است.»


او با اشاره به تغییر روندها در دهه ۹۰ گفت:«با شکل‌گیری تئاتر خصوصی، هنرمندان کودک و نوجوان چشم‌انتظار حمایت دولت نماندند. خودشان با گروه‌های خارجی ارتباط گرفتند، سفر کردند و نگاه علمی و تکنیکی وارد آثار شد.»



جمع‌بندی نعیمی از وضعیت کلی تئاتر

نعیمی با اشاره طنزآمیز به تغییرات دولت‌ها گفت:«تئاتر ما همیشه به در بسته خورده؛ از دوره احمدی‌نژاد تا امروز. اما با وجود همه این سختی‌ها، تئاتر همیشه تلاش کرده راهی برای نفس کشیدن پیدا کند.»





پایان//