بازگشت به صفحه اخبار
دوشنبه 21-09-1401
دسته بندی: سلامت

غربالگری بینایی ۷۴ هزار کودک البرزی توسط بهزیستی

مدیر کل بهزیستی البرز از غربالگری بینایی ۷۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله این استان در طول سال جاری خبر داد.

بیش از ۱۲۳ هزار کودک مشمول طرح غربالگری بینایی در استان البرز هستند

 
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، وجیهه محمدی فلاح در خصوص مشمولان طرح غربالگری بینایی بهزیستی، اظهار کرد:
در مجموع ۱۲۳ هزار و ۷۹۷ کودک البرزی مشمول طرح غربالگری بی‍نایی هستند که تاکنون برای ۷۰ درصد آن‌ها بینایی سنجی انجام شده است.
 
وی در ادامه افزود:
مابقی کودکان نیز به تدریج تا پایان امسال از خدمات طرح غربالگر‌ی بینایی استفاده خواهند کرد ضمن آن که طرح غربالگری بینایی کودکان البرزی در ۵۰۰ پایگاه دائم و موقت زیر نظر اداره کل بهزیستی این استان دنبال می‌شود.
 
محمدی فلاح با اشاره به اهمیت پیشگیری از تنبلی چشم، یادآور شد:
در غربالگری چشم کودکان، افزون بر شناسایی موارد مختلف بیماری‌های چشمی، پیشگیری از تنبلی چشم به عنوان مهمترین بیماری در این بخش انجام خواهد شد.
 
مدیرکل بهزیستی البرز در ادامه افزود:
تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است و زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوران کودکی دید طبیعی نداشته باشد؛ این بیماری در اثر عوامل مختلفی مثل عیوب انکساری، انحراف چشم و عدم شفافیت مسیر بینایی اتفاق می‌افتد.
 
وی با بیان این که تنها راه پیشگیری از این بیماری تشخیص به موقع است، گفت:
بهترین سن برای تشخیص تنبلی چشم زیر پنج سال است. ۷۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله طی امسال در این استان زیر پوشش طرح غربالگری بینایی بهزیستی قرار گرفتند.
 
مدیرکل بهزیستی البرز با بیان این که تنبلی چشم با انجام یک آزمون ساده قابل پیشگیری است، گفت:
بنابراین برای کودکان سه تا ۶ سال در چهار نوبت در سنین سه، چهار، پنج و ۶ سالگی توسط سازمان بهزیستی غربال‍گری بینایی با استفاده از دستگاه غربالگری انجام می‌شود.
 
وی در ادامه افزود:
در سطح اول و دوم غربالگری، معاینه تخصصی توسط اپتومتریست و در سطح سوم معاینات تخصصی توسط چشم پزشک انجام می‌شود. با انجام غربالگری بینایی، اختلالات بینایی کودکان مشخص می‌شود و در صورت نیاز درمانی اقدام لازم انجام خواهدشد.
 
مدیرکل بهزیستی البرز بدون اشاره به شمار مبتلایان به تنبلی و سایر بیماری چشمی در بین جامعه هدف در استان، گفت:
انتظار می‌رود والدین کودکان سه تا ۶ ساله استان برای انجام معاینه چشم فرزندان خود در اسرع وقت به پایگاه غربالگی بینایی مراجعه کنند.
 
 
انتهای پیام//