بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 08-07-1403
دسته بندی: سلامت , اجتماعی ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

تغذیه صحیح دانش‌آموزان در مدرسه

دوباره ماه مهر از راه رسید و تغذیه دانش‌ آموزان به یکی از مهمترین دغدغه والدین تبدیل شده است. وقتی دانش آموزی دارید که سعی می‌کند اطلاعات جدید زیادی را به خاطر بسپارد و بفهمد، مهم است که سلامت او را در بهترین حالت نگه دارید. در ادامه گزارش به جزییات بیشتر درباره تغذیه دانش‌آموزان می‌پردازیم.

 از نظر پزشکی و در حالت ایده‌آل، نوجوانان و جوانان هر ۲ تا ۴ ساعت یک ‌بار باید تغذیه سالم داشته باشند. سالم ماندن می‌تواند عملکرد تحصیلی را ارتقا دهد و به شما در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کند.

 اگرچه یک رژیم غذایی سالم به طور کلی برای تغذیه و آماده نگه داشتن بدن و مغز شما برای انجام کارهای دشوار مهم است، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از غذاها ممکن است به ویژه برای سلامت مغز و ارتقای عملکرد ذهنی دانش‌آموزان مهم باشند.

نوجوانان دوره‌ای از رشد سریع را تجربه می‌کنند، لذا نیاز به مصرف بهینه ماکرونوتریئنت‌ها (چربی، پروتئین و کربوهیدرات) و میکرونوتریئنت‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) دارند. علاوه بر این، تغذیه مناسب به نوجوانان کمک می‌کند تا در تحصیل و ورزشی عملکرد عالی داشته باشند.

خوردن میان وعده در مدرسه به بچه‌ها این امکان را می‌دهد که منابع انرژی خود را تجدید کرده و برای تمام فعالیت‌های بعد از مدرسه سوخت‌گیری کنند. ترکیب میان وعده ایده‌آل شامل مقداری پروتئین و فیبر است و نوجوانان نیاز به وعده‌های غذایی و میان وعده‌های مغذی دارند تا رشد بدنشان کامل شود. اما بسیاری از میان وعده‌های محبوب صنعتی، حاوی مواد افزودنی، شکرهای اضافی و موادی هستند که باید در رژیم غذایی نوجوانان محدود شوند تا آن‌ها بتوانند مسیر رشدی سالمی را طی کنند. ازطرفی، تهیه بسیاری از دستورالعمل‌های میان وعده خانگی زمان‌بر هستند.

 

تغذیه‌های مناسب دانش‌آموزان؛

1_ کره آجیل با سیب یا موز

کره مغزهای خوراکی و سیب ترکیبی خوشمزه و سیرکننده است. اجازه دهید نوجوانتان کره مغز موردعلاقه‌شان را روی تکه‌های سیب بمالند تا یک میان وعده با فیبر و پروتئین فراوان داشته باشند. می‌توانید لبه‌های سیب یا موز را در دانه‌های کنجد، دانه‌های چیا یا مغزهای خردشده فرو ببرید تا هم ظاهر اشتها برانگیزی داشته باشد و هم فیبر بیشتری به بدن آن‌ها برساند.

 

2_ انواع توت

انواع توت سرشار از ترکیبات مختلفی هستند که به ارتقای عملکرد تحصیلی و محافظت از سلامت مغز فرزند شما کمک می‌کند. انواع توت‌ها، از جمله زغال اخته، توت‌فرنگی و شاه توت، به خصوص دارای ترکیبات فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند.

اعتقاد بر این است که آنتوسیانین‌ها عملکرد ذهنی را با افزایش جریان خون به مغز، محافظت در برابر التهاب و تولید سلول‌های عصبی درگیر در یادگیری و حافظه، بهبود می‌بخشند.

 

3_ محصولات شکلات تلخ و کاکائو

کاکائو بالاترین میزان فلاونوئید را نسبت به سایر مواد غذایی دارد، به همین دلیل است که محصولات کاکائویی مانند شکلات تلخ به میزان قابل توجهی در دریافت فلاونوئید بدن نقش مهمی دارند.

مصرف محصولات کاکائویی غنی از فلاونوئید بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد.

4_ میوه خشک

شاید فکر کنید که بچه‌ها میوه خشک دوست ندارند و تمایلی به خوردن آن نشان نمی‌دهند. ولی ما نمی‌توانیم از مزایای میوه خشک به عنوان خوراکی مدرسه غافل شویم و باید آن را به هر طریقی شده در ظرف غذای فرزندان قرار دهیم. اول اینکه تنوع را فراموش نکنید! امروزه میوه خشک‌های خوشمزه و خاصی مثل استارفروت، آلوچه، پاپایا، کیوی و ملون در بازار موجودند که حتی ظاهر آنها برای کودکان دلفریب است. یک ترفند خوراکی مدرسه آن است که این خوراکی‌ها را با شکلات تلخ میکس کنید یا حتی داخل گرانولا بار بریزید تا فرزندتان راحت‌تر آن را میل کند.

 

5_ نان پنیر و مخلفات

اولین تغذیه مناسب مدرسه، ترکیب پنیر با مواد غذایی سالم است. به این صورت که پنیر را با سبزیجاتی مانند اسفناج و گوجه گیلاسی ترکیب کنید. بیشتر کودکان و نوجوانان طرفدار این مخلوط هوس برانگیز و دلچسب هستند!

پنیر می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و خوش‌طعم برای کودکان خردسال باشد. زیرا دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین A است. در ضمن می‌توانید در صورت لزوم از جایگزین‌هایی که از  خانواده لبنیات نیستند و برای گیاه‌خواران تولید می‌شوند، به جای پنیر استفاده کنید.

 

6_ تخم‌مرغ

منبع عالی از پروتئین تخم‌مرغ است، همچنین چربی‌های سالم و انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز دارد. تخم‌مرغ آبپز یک ‌راه خوشمزه برای افزایش مصرف پروتئین نوجوان شما است. پیشنهاد می‌کنیم آن‌ را با میوه یا کراکر همراه کنید تا یک میان وعده خوب برای نوجوان پرجنب و جوش خود درست کنید.

 

سخن پایانی

نوجوانان برای سوخت‌رسانی به بدن در حال رشدشان، نیاز به تغذیه مناسب دارند. خوراکی‌هایی که برای نوجوانان تهیه می‌شوند، باید بر مواد غذایی کامل و پرمغز تمرکز کنند تا ماکرو و میکرو مغذی‌های موردنیاز برای بهبود سلامتی آن‌ها را فراهم کند. اگر ایده‌های خوراکی باارزش و سالم کم دارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از از گزینه‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم را حتما امتحان کنید.

 


پایان//