بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 08-07-1403
دسته بندی: فرهنگی و هنری , اجتماعی , تصویری ,
سارا روستاپور (مشهور به خاله‌سارا) عنوان کرد؛

با قصه‌های امیدآفرین می‌توان حس‌وحال خوب به جامعه و نسل بعد بدهیم


لبخند و امیدآفرینی از رویکردهای چهارگانه جشنواره امسال است و شعار جشنواره هم «با قصه لبخند بسازیم» است. به نظر شما این لبخند و امیدآفرینی چه تأثیری در تولید قصه‌های جذاب و شاد برای کودکان و نوجوانان دارد؟
سارا روستاپور: به‌طور کل، شنیدن قصه باعث می‌شود که حس‌وحال خوبی به آدم دست بدهد؛ به همین دلیل از کودکی وقتی والدین می‌خواهند بچه‌ها را به خواب دعوت کنند و برای اینکه کودکان با آرامش بخوابند و حال بهتری داشته باشد، برایشان قصه می‌گویند قصه‌ها به‌خصوص قصه‌هایی که برای بچه‌ها در شب گفته می‌شود پر از انرژی‌های مثبت و فکر کردن به اتفاقات خوب است تا امیدآفرینی داشته باشد و فردا کودک با حس بهتری از خواب بیدار شود.
اگر ما بتوانیم این رویکردی را که سال‌هاست در قصه‌گویی وجود دارد و نسل به نسل به ما رسیده است، در تولید محتواهای جدیدمان و قصه‌های جدیدی که برای بچه‌ها تولید می‌شود داشته باشیم، می‌توانیم حس‌وحال خوب به جامعه و به نسلی بدهیم که قرار است در آینده بیاید و همه‌کاره این جامعه شود. ما باید این حس خوب و انرژی را به آنها بدهیم. ما در برنامه‌های کودک هم همین کار را می‌کنیم؛ چرا که قصه جزو لاینفک برنامه‌های کودک است؛ حتی اگر برنامه ما قصه‌گویی نباشد. هر کدام از برنامه‌های ما، یک قصه و روایتی دارد که ما اصولاً سعی می‌کنیم با استفاده از آن، انرژی مثبت به کودکان بدهیم و سعی کنیم حال خوب را از طریق قصه‌ها به بچه‌ها منتقل کنیم.