بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 27-05-1403
دسته بندی: سلامت , نگاه ویژه , اجتماعی ,
در گفت‌و‌گو با آزنیک، مطرح شد؛

اتیسم بیماری نیست و درمان دارویی قطعی نیز ندارد

بخش مطالبه‌ گری انجمن اتیسم ایران، بیان کرد: اتیسم بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می‌گذارد. افراد دارای اتیسم، دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. اتیسم بیماری نیست و درمان دارویی قطعی نیز ندارد، اما با توانبخشی، فرد دارای اتیسم می‌تواند مهارت کسب کرده و زندگی مستقلی داشته باشد و همچنین نبوغ خاصی را از خود نشان دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، دکتر محمد علی میری، بخش مطالبه‌‌گری انجمن اتیسم ایران، اظهار کرد: اتیسم یک اختلال عصب-رشدی است. لذا بخش‌های مختلف مغز در افراد دارای اتیسم در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. این اختلال در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است.


به گفته‌وی، شاخصه‌ی اصلی اختلال اوتیسم نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه‌ی رفتاری، حرکتی و… است.


دکتر محمدعلی میری درباره ویژگی‌های افراد دارای اتیسم، افزود: اتیسم شرایطی به صورت طیف بوده که از خفیف تا شدید متغیر است. اتیسم به صورت‌های متفاوتی در رفتارهای فرد دارای اتیسم نمایان می‌شود. بعضی از افراد دارای اتیسم، مشکلات دیگری نیز از جمله کم‌توانی ذهنی، اختلال یکپارچگی حسی، اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه، صرع و مشکلات گوارشی دارند، که به این معناست که این افراد، نیازمند سطوح حمایتی مختلفی هستند. 


بخش مطالبه‌‌گری انجمن اتیسم ایران درخصوص علت ایجاد اتیسم، تشریح کرد: اتیسم علت واحدی ندارد. زمانی تصور می‌شد که اختلال روان‌شناختی ناشی از تجارب تروماتیک (ضربه به سر)، منجر به انحراف هیجانی و اجتماعی می‌شود که این صحیح نیست. امروزه، پژوهشگران معتقدند که احتمالاً چندین ژن، ترکیب با عوامل محیطی، در ایجاد اتیسم دخیل باشند. همچنین بعضی مطالعات در افراد اتیسم، نابه هنجاری‌هایی در چندین ناحیه مغزی شامل مخچه، آمیگدال (بادامه) و هیپوکامپ را نشان داده‌اند. این یافته‌ها قابل توجه و مهم هستند و نیاز به مطالعه بیشتری دارد.


پایان خبر//