بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 14-07-1403
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک برگزار شد

امروز، شنبه به تاریخ چهاردم مهر، نشست خبری ویژه برنامه های هفته ملی کودک با شعار برای کودکان، برای آینده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، امروز، شنبه به تاریخ چهاردم مهر، نشست خبری ویژه برنامه های هفته ملی کودک با شعار برای کودکان، برای آینده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.


در این نشست، حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان بیان کرد: غرض از نام‌گذاری هفته کودک به زعم من فراتر از عملکرد و برنامه‌های نهادهاست. هر دستگاهی برای خود برنامه‌ای برای این هفته در نظر گرفته است و وظایف خود را انجام می‌دهند. همه باید تلاش کنند تا در این هفته همه نگاه‌ها و افکار متوجه مساله کودک باشند. از محیط زیست تا صداوسیما هرکدام وظایف مهمی در این زمینه دارند اما تفاوت امسال با سال گذشته در سیاست‌گذاری‌ها وصل‌کردن خانواده به هفته کودک است. کودک به تنهایی مخاطب ما نیست و اگر می‌خواهیم توجهات را جذب کنیم باید اولیا کودک اعم از خانواده و مسئولان را نیز متوجه این امر کنیم.

مدیرعامل کانون بر اهمیت ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به کودک به‌عنوان یک کار دلی تاکید کردو گفت: براساس آمار جهانی ما تمام کودکان زیر ۱۸ سال را مدنظر قرار می‌دهیم و قرار است در این یک هفته به شکل گسترده نیازهای او را رسانه‌ای کنیم. برای حوزه نوجوان نیز به وقتش برنامه‌ریزی خواهیم کرد و نهادهای دیگر را پای کار خواهیم آورد. ما نیازمند گزارش نهادها نیستیم و امیدواریم هرکسی در هر سیستمی که هست خودجوش در این زمینه عملکرد فعال داشته باشد. حداقل آن این است که مدیران خود را نسبت به این امر آگاه کنید چرا که گفتمان‌سازی اگر درست انجام شود تبدیل به مطالبه می‌شود.

او در پایان گفت: در این حوزه از دستگاه‌های دولتی خیلی نتیجه نمی‌گیریم، چرا که وظایف و اختیارهای خودشان را دارند و اگر همان را درست انجام دهند کافی است؛ بنابراین باید مردم، خانواده‌ها و گروه‌های مردم نهاد را درگیر کرد تا مطالبه‌گری انجام شود. در این صورت ما می‌توانیم وظایف خود را بهتر انجام دهیم.


در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیان کرد: یکی از مشکلات و آسیب‌های حوزه کودک نداشتن دیده‌بان جهت حقوق کودکان است، به گونه‌ای که در ایران هنوز دوره‌ها و نشست‌های تخصصی قانون‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد، همچنین در برنامه‌ریزی‌ها به صورت اختصاصی و صحیح به بودجه و بودجه‌ریزی حوزه کودک اشاره نشده است.


وی، افزود: از طرفی در حوزه شاخص‌سازی، شاداب سازی محصولات، محتواها و خدمات کودک و نوجوان، اقدام مناسبی انجام نشده است، لذا باید بتوانیم که در همه زمینه‌ها مدافع حقوق کودک باشیم تا عدالت مناسبی را برای آنها فراهم کنیم. 

 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: کودکان نه به حقوق خود آگاه هستند و نه می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند، لذا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصحاب رسانه وظیفه دارند تا پیگیر حقوق کودکان باشند.


به گفته وی، امسال، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گفتمانی گسترده با مرجع ملی کودک که زیر نظر دادگستری است، سعی کرد به طرحی معقول جهت دفاع و پیگیری حقوق کودکان برسد تا ساختار صحیح بودجه در این حوزه، تخصیص مدون برنامه بلند مدت را عملیاتی کند.


در پایان، فرهاد فلاح از اصحاب رسانه خواست تا با گفتمان سازی، مطالبه‌گری از مسولین، مطالبه‌گری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نظارت و ارزیابی بر کودکان و حقوق کودک، از این حوزه دفاع کنند.

 


 

پایان//