بازگشت به صفحه اخبار
دوشنبه 07-08-1403
دسته بندی: فرهنگی و هنری , اجتماعی ,
در گفت‌وگو با آزنیک، مطرح شد؛

کاهش اشتیاق کودکان و نوجوانان نسبت به کتاب و کتابخوانی/ آموزش و پرورش می‌تواند راهگشا باشد

مدیر انتشارات نخستین، اظهار کرد: در حال حاضر آمار چاپ کتاب‌های کودک بسیار کاهش یافته است، به گونه‌ای که در سال‌های گذشته تیراژ کتاب‌های کودک حدود 10 یا 20 هزار کتاب بوده اما امروزه این عدد به 500 نسخه کاهش یافته است. همین آمار نشان دهنده این است که هرروز اشتیاق کودک و نوجوان نسبت به کتاب کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، ابوالقاسم فیض‌آبادی، مدیر انتشارات نخستین در گفت‌وگو با آزنیک، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر آن جاذبه‌ای که باید در متن، چاپ و نشر باشد تا کودکان و نوجوانان به حوزه ادبیات و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند، بسیار کمرنگ شده است و به عبارتی از بین رفته است.

 

نویسنده کودک و نوجوان، ادامه داد: این روزها با تکنولوژی و فضای مجازی گسترده‌ای روبرو هستیم که خوشبختانه یا متاسفانه این فضا در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است، به گونه‌ای که باعث شده که کودکان و نوجوانان از کتاب‌خوانی دور شوند. لذا همین موضوع به شدت در صنعت نشر تاثیرگذار بوده است و باعث کم‌رونقی آن شده است.

 

به گفته فیض‌آبادی، در حال حاضر آمار چاپ کتاب‌های کودک نیز بسیار کاهش یافته است، به گونه‌ای که در سال‌های گذشته تیراژ کتاب‌های کودک حدود 10 یا 20 هزار کتاب بوده اما امروزه این عدد به 500 نسخه کاهش یافته است. همین آمار نشان دهنده این است که  هرروز اشتیاق کودک و نوجوان نسبت به کتاب کمتر می‌شود.

 

وی، افزود: موضوع بعدی، ایرادات آموزش و پرورش است. طوریکه این سازمان هیچ فرایندی را در راستای افزایش کتاب و کتاب‌خوانی دانش‌آموزان در مدارس پیش نگرفته است، به گونه‌ای که در مدارس فقط کتب درسی ارائه می‌شود و تنها در کتاب درسی بخوانیم بخش کوتاهی به مطالعه بیشتر پرداخت شده است. لذا این موضوع باعث شده که دانش‌آموزان فقط به کتب درسی اکتفا کنند و توجهی نسبت به کتب غیردرسی نداشته باشند.

 

مدیر انتشارات نخستین در ادامه، گفت: معتقدم که اگر آموزش و پرورش ساعاتی را به خواندن کتاب‌های آزاد برای دانش‌آموزان به کار گیرد، قطعا عامل مهمی در جذب آنها به کتاب و کتاب‌خوانی خواهد شد. بطور مثال در مدارس می‌توان ساعاتی را به خواندن کتاب‌های غیر درسی اختصاص داد تا دانش‌آموزان با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند و یا اینکه مسابقه کتابخوانی برگزار کرد تا دانش‌آموزان مشتاق شوند به سوی خواندن کتاب هدایت شوند.

 

به گفته فیض‌آبادی، البته در این میان، والدینی نیز هستند که دغدغه کتاب دارند و کودکان و نوجوانان خود را وادار به کتاب‌خوانی می‌کنند.  




پایان//