به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، فریبا کیهانی، پژوهشگر و کارشناس حوزه هنر کودک در گفتوگو با آزنیک، از فعالیتهای گسترده خود در این حوزه طی 35 سال گذشته سخن گفت و به بررسی اهمیت نقش هنر در آموزش و پرورش پرداخت.
کیهانی در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به آغاز فعالیتهایش در حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: «شروع فعالیتم از ادبیات و شورای کتاب کودک و نوجوان بود. پس از آن تصمیم گرفتم کار خود را گسترش دهم و به تالیف و پژوهش در حوزههای مختلف از نوزادان تا نوجوانان بپردازم.» او با اشاره به همکاریهای متعددی که با سازمانها و نهادهای مختلف در این حوزه دارد، افزود که به طور مستمر کارگاههایی در زمینه آموزش و تربیت کودک و نوجوان برگزار میکند و علاوه بر آن، چندین کتاب در این زمینه تألیف کرده است.
تجربیات کودکی و تأثیر آن در مسیر حرفهای
کیهانی همچنین از تجربیات دوران کودکی خود سخن گفت و خاطرنشان کرد که در خانوادهای بزرگ و پر از فرصتهای آموزشی رشد کرده است. «پدر و مادرم همواره زمینهساز آشنایی من با دنیای ادبیات و هنر بودند. عموی پدرم که قصهگوی ماهری بود، تاثیر زیادی در علاقهمندی من به داستانها و کتابها گذاشت. به همین دلیل از کودکی با مفاهیمی چون قصه، کتاب و افسانهها آشنا شدم.»
وی همچنین به طراحی بازیهای مختلف برای سرگرم کردن کودکان میهمان در خانهشان اشاره کرد و افزود: «یکی دیگر از علاقههای من در دوران کودکی، انیمیشن و شخصیتهای کارتونی بود. عروسکهایی که مادرم با کاموا میبافت، برای من دنیای جذابی به همراه داشت که هنوز هم به عروسکها علاقهمندم و آنها را به عنوان کادو میگیرم.»
تحصیلات هنری و بازگشت به ایران
فریبا کیهانی در ادامه گفت: «چند سالی در فرانسه مشغول تحصیل هنر بودم، اما پس از بازگشت به ایران، فعالیتهای خود را در شورای کتاب کودک ادامه دادم. این تجربه باعث آشنایی عمیقتر من با ادبیات و سازمانهای مختلف مرتبط با حوزه کودک و نوجوان شد.» او تأکید کرد که فعالیتهایش در این حوزه تنها محدود به نوشتن کتاب نیست و به صورت مستمر در کارگاهها و جلسات آموزشی مختلف نیز شرکت میکند.
پژوهشها و تأکید بر هنر در آموزش و پرورش
کیهانی در بخش دیگری از صحبتهایش به پژوهشهایی که در طول سالها انجام داده، اشاره کرد و تأکید کرد که تمرکز اصلی او بر روی رویکردهای آموزشی است. او معتقد است که نگاه به انسان و زندگی در سیستمهای آموزشی ایران هنوز نیاز به بازنگری دارد. «متأسفانه در بسیاری از موارد، هنر در آموزش و پرورش نادیده گرفته میشود، در حالی که هنر میتواند به رشد تفکر عینی در کودکان کمک کند و از این طریق به شکوفایی استعدادهای مختلف آنان منجر شود.»
این کارشناس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: «آموزش و پرورش معمولاً به رشد شناختی کودک توجه دارد و بیشتر به مسائل علوم و ریاضیات پرداخته میشود. اما اگر هنر به عنوان یک بخش مهم از آموزش شناخته شود و در کنار این مباحث گنجانده شود، شاهد اتفاقات بهتری در روند رشد و توسعه کودکان و نوجوانان خواهیم بود.»
هنر؛ ابزاری برای رشد و تعالی کودک
فریبا کیهانی در نهایت به نقش هنر در فرآیند یادگیری اشاره کرد و افزود: «هنر تنها نقاشی نیست، بلکه موسیقی، نمایش، هنرهای تجسمی و ادبیات نیز جزو این دسته قرار دارند. ادبیات به تنهایی حامل ارزشهاست و میتواند آموزشهای بسیاری را به کودکان ارائه دهد.» او بر این باور است که برای پیشرفت در آموزش و پرورش، باید به این بخش مهم توجه بیشتری شود.
کیهانی همچنین تأکید کرد که با توجه به اهمیت روزافزون آموزشهای هنری، باید تلاش بیشتری در جهت گنجاندن آن در برنامههای آموزشی مدارس و مؤسسات مختلف صورت گیرد. وی این را یک ضرورت برای آینده تربیت کودکان و نوجوانان ایران میداند.
پایان//
آخرین اخبار
هشدارهای جدی مسئولان در مراسم افتتاح پروژه آموزشی «دانستان»
در مراسم افتتاح پروژه «دانستان...
1403-12-22
بحران در تئاتر کودک و نوجوان؛ سرگرمی بیمحتوا یا ابزار تربیتی؟
کارشناسان تأکید دارند که تئاتر...
1403-12-20
ویژهبرنامه هلال احمر برای کودکان و نوجوانان در رمضان و نوروز
معاون پیشدبستانی و دانشآموز...
1403-12-20
نسل بیتحرک؛ چرا کودکان امروز کمتر از گذشته بازی میکنند؟
کاهش تحرک در میان کودکان به مع...
1403-12-19
گردهمایی بزرگ کانون تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد
گردهمایی بزرگ کانون تئاتر کودک...
1403-12-19