بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 29-03-1403
دسته بندی: مسئولیت اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
در گفتگو با یک انتشارات؛

نگاه راهبردی نشر افق به حوزه کودک /خطر حذف کتاب از سبد طبقه متوسط جامعه فرهنگی

واحد روابط عمومی نشر افق گفت: نشر افق تلاش کرده است با تولید و انتشار کتاب‌هایی درباره‌ی مدیریت هیجان، مهارت‌های ارتباطی و شناختی جایگزین مناسبی برای این کمبودهای موجود در حوزه کودک و نوجوان معرفی کند.

 واحد روابط عمومی نشر افق در گفتگوی اختصاصی با آزنیک در خصوص افزایش نرخ کاغذ اظهار داشت: افزایش مداوم قیمت کاغذ روی قیمت کتاب تأثیر مستقیم دارد و باعث شده که قیمت کتاب بالا برود. برای همین خرید کتاب برای مخاطب بسیار مشکل شده و کتاب حتی از سبد خرید طبقه‌ی متوسط که جامعه‌ی فرهنگی و سرنوشت‌ساز جامعه‌ است، در حال حذف شدن است. این وضعیت بر زندگی شخصی و حرفه‌ای پدیدآورندگان هم تأثیر می‌گذارد. پایین آمدن تیراژ کتاب و هزینه‌بر شدن تولید کتاب‌های تصویری و رنگی باعث می‌‌شود که دیگر آثار فاخر و ماندگار نداشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر موضوع کپی‌رایت است که بسیاری از ناشران خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند و همین به دور ماندن ایران از چرخه‌ی نشر جهانی منجر شده و آثار نویسندگان ایرانی به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شود.

او در خصوص انتظارات از بخش دولتی و تصمیم گیرنده ابراز کرد: سیاست‌گذارها و نهادهای دولتی بهتر است به کاهش موانعی که وجود دارد، کمک کنند و از طرف دیگر، در مدارس را به روی کتاب‌های خوب و پدیدآورندگان باز کنند تا هم کتاب‌های مناسب به دست کودکان و نوجوانان برسد و هم نویسندگان و مترجمان بتوانند با مخاطبان آثارشان ارتباط مستقیم داشته باشند. علاوه‌براین ادبیات کودک و نوجوان به غنا و تعمیق آموزش و پرورش کمک می‌کند و جای خالی آن باید با برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی و تجهیز کتابخانه‌ها پر شود.

 

واحد روابط عمومی این انتشارات تصریح کرد: تلاش نشر افق این است که در این وضعیت اقتصادی بتواند سر پا بماند و همچنان کتاب‌های باکیفیت برای کودکان و نوجوان ایران تولید کند. عملکرد آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای است که خلاهای بسیاری در زندگی بچه‌ها وجود دارد. از خودشناسی تا شناخت و ارتباط با دیگران یا رویکردهای آموزشی که نظری و تئوری‌اند و به رابطه‌ی آن با زندگی دانش‌آموزان توجه نشده است. نشر افق تلاش کرده با تولید و انتشار کتاب‌هایی درباره‌ی مدیریت هیجان، مهارت‌های ارتباطی و شناختی جایگزین مناسبی برای این کمبود معرفی کند. برای نمونه، کتاب‌های مجموعه‌ی "گفت‌وگو کنیم" با تمرکز بر احساس‌ها، دوستی و‌ خانواده به تقویت مهارت‌های خودآگاهی و بهبود روابط کودکان با همسالان و بزرگسالان کمک می‌کند یا مجموعه‌ی "نگاه کن" با رویکردی خلاقانه به علم، علوم و ریاضی را در بستر زندگی روزمره آموزش می‌دهد یا مجموعه‌ی کلاس اولی، کتاب اولی که برای تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن و گسترش زبان فارسی چاپ شده است.

او خاطر نشان کرد: نشر افق توجه ویژه‌ای به انتشار آثار تألیفی و حمایت از نویسندگان و تصویرگران ایرانی دارد. علاوه‌بر مجموعه‌ی کلاس اولی، کتاب اولی برای کودکان، مجموعه‌های رمان فانتزی برای نوجوانان هم جزیی از برنامه‌ی اصلی نشر است و در این سال‌ها، افق تنها ناشری بوده که برای انتشار کتاب‌های تألیفی چندجلدی  سرمایه‌گذاری کرده و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده است.

 

وی با اشاره به نشر کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه بیان کرد: انتشار کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه همیشه یکی از سیاست‌های اصلی نشر افق بوده و این هدف را بیشتر در ادبیات دنبال کرده است. برای اینکه ادبیات نجات‌بخش است و تأثیرگذاری آن از کتاب‌هایی که مستقیم به موضوعی می‌پردازند، بیشتر است. در این سال‌ها، افق رمان‌های بسیاری را درباره‌ی مسائل کودکان و‌ نوجوانانی که دچار اختلال‌های روانی، یادگیری، اتیسم، سرطان، کم‌توانی و... هستند یا به تقویت تاب‌آوری بچه‌ها کمک می‌کنند، چاپ کرده است که بهترین‌های ایران و جهان بوده‌اند. مانند کتاب‌های شب‌به‌خیر فرمانده، پسر اقیانوس، لالایی برای دختر مرده، شگفتی، ماهی بالای درخت یا کمی‌تاقسمتی معمولی.

واحد روابط عمومی نشر افق در پایان تصریح کرد: علاوه‌براین، افق تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر آموزش زبان فارسی دارد. برای اینکه زبان اصلی‌ترین ابزار ارتباط است و برقراری ارتباط مناسب است که می‌تواند همدلی، دوستی و پذیرش دیگری را محقق سازد. برای همین، بعد از موفقیت مجموعه‌ی کلاس اولی، کتاب اولی با توجه به آمارهای ارائه شده درباره‌ی افت تحصیلی و پایین بودن سطح سواد خواندن در دوره‌ی اول دبستان، تألیف مجموعه‌ی کلاس دومی، کتاب دومی آغاز شد که این مجموعه، علاوه‌بر تقویت مهارت‌های روان‌خوانی و درک مطلب به کودکان کمک می‌کند تا کلمه‌سازی، جمله‌نویسی و خلق داستان را یاد بگیرند.

انتهای پیام//