بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 03-07-1401
دسته بندی: سلامت

ارتباط جنسیت نوزاد با رژیم غذایی مادر

تغذیه سالم می تواند به شما در حفظ وزن سالم، بهبود سطح انرژی و کاهش خطر برخی بیماری ها و عوارض کمک کند. اما علاوه بر این موارد، ممکن است مصرف برخی مواد غذایی قبل از بارداری بر جنسیت کودک شما تأثیر بگذارد. یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد جنسیت نوزاد با رژیم غذایی مادر ارتباط دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از یک تحقیقات جدید در بریتانیا نشان داد که جنسیت نوزاد با رژیم غذایی مادرش در زمان لقاح ارتباط دارد.
این یافته می تواند مشخص کند که چرا در حال حاضر پسران کمتری در جهان از جمله بریتانیا و ایالات متحده متولد می شوند.
این پژوهش کار محققان و اساتید دانشگاه‌های اکستر و آکسفورد است و در مجله Proceedings of the Royal Society B Biological Sciences انتشار یافته است.
 

کاهش نرخ تولد پسران

 
محققان یک ارتباط قوی بین مصرف یک رژیم غذایی پرانرژی در زمان لقاح و به دنیا آوردن پسر پیدا کردند.
در چهار دهه گذشته نرخ تولد پسران در کشورهای صنعتی از جمله بریتانیا، ایالات متحده و کانادا به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. به گفته محققان، این کاهش اندک است، اما ثابت است و در حدود یک مورد از هر ۱۰۰۰ تولد در سال است.
برای این مطالعه، دکتر فیونا ماتیوس از دانشگاه اکستر و همکارانش رژیم غذایی ۷۴۰ مادری را که برای اولین بار در بریتانیا زندگی می کردند و جنسیت فرزند متولد نشده خود را نمی دانستند، بررسی کردند. به مادران اطلاعاتی در مورد عادات غذایی آنها قبل و حوالی بارداری و در ماه های اولیه بارداری داده شد.
شرکت کنندگان بر اساس کالری دریافتی روزانه در حوالی بارداری و نتایج در مقایسه با جنسیت نوزادشان گروه بندی شدند.
نتایج نشان داد که۵۶ درصد از زنانی که بالاترین گروه دریافت انرژی را داشتند پسر داشتند.
این در مقایسه با تنها ۴۵ درصد از زنان در گروه کم انرژی دریافتی است. زنانی که پسر داشتند نه تنها رژیم‌های پرانرژی داشتند، بلکه احتمال بیشتری داشت که طیف وسیع‌تر و مقادیر بیشتری از مواد مغذی مانند پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های C، E و B12 مصرف کنند.
 

صبحانه خورها، پسردار می شوند

 
همچنین ارتباط قوی بین خوردن غلات صبحانه و داشتن پسر وجود دارد. مطالعات دیگر نشان داده‌ که میانگین دریافت انرژی در کشورهای توسعه‌یافته کاهش یافته است و اپیدمی چاقی به دلیل افزایش بی‌تحرکی و تغییر در کیفیت غذا و عادات غذایی است.
در جهان توسعه یافته بسیاری از مردم در حال حاضر از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند. به گفته نویسندگان، در ایالات متحده درصد بزرگسالانی که صبحانه می‌خوردند از ۸۶ درصد در سال ۱۹۶۵ به ۷۵ درصد در سال ۱۹۹۱ کاهش یافت.
این تحقیق کمک می کند که چرا در کشورهای توسعه‌یافته - جایی که بسیاری از زنان جوان رژیم‌های غذایی کم کالری را انتخاب می‌کنند- نسبت پسران متولد شده  به دختران  تازه تولد یافته در حال کاهش است.
اگرچه پدر، از طریق اسپرم، جنسیت جنین را تعیین می کند، به نظر می رسد که مادران نیز بر آن تأثیر دارند. تحقیقات IVF نشان می دهد که سطوح بالای گلوکز خون مادر، جنین های ماده را مهار می کند اما جنین های نر را تشویق به رشد می کند.
 
 
انتهای پیام//