بازگشت به صفحه اخبار
دوشنبه 22-02-1404
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
در نشست تعامل مروجان و ناشران مطرح شد

ضرورت تشکیل انجمن‌ مروجان کتاب کودک

نشست تعامل مروجان و ناشران کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، نشست تعامل مروجان و ناشران کتاب کودک برگزار شد.

نشست تعامل مروجان و ناشران کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست سیدعلی کاشفی خوانساری، مرجان ریحانیان و دکتر زهرا محسنی‌فرد در کنار جمعی از مروجان کتاب کودک به بررسی ضرورت، ابعاد و آسیب‌شناسی ارتباط میان مروجان و ناشران پرداختند.

در ابتدای نشست کاشفی خوانساری، نویسنده و مدرس ترویج به تشریح معنا و مصادیق کتاب کودک و نقش مروجان در چرخه صنعت نشر پرداخت و به دسته‌های مختلف مروجان از گونه‌های قدیمی‌تر همچون کتابداران، روزنامه‌نگاران و منتقدان تا نمونه‌های به نسبت نوظهور همچون تسهیل‌گران، بلاگرها و مربیان کتابخوانی اشاره کرد.

مرجان ریحانیان، مروج کتابخوانی و عضو شورای کتاب کودک نیز ابعاد فرهنگی و علمی کار مروجان را تبیین کرد و تفاوت‌های جدی ایشان را با آن دسته از فعالان فضای مجازی که بدون دانش لازم و صرفا برای درآمد اقتصادی و خودنمایی به معرفی کتاب می‌پردازند برشمرد.

دکتر زهرا محسنی‌فرد، پژوهشگر و مروج کتاب به نقش و ضرورت اجتماعی فعالیت مروجان فراتر از ابعاد فردی کتابخوانی اشاره کرد و ضرورت مطالعات علمی در این حوزه و شکل‌گیری تشکل مروجان را مورد تاکید قرار داد.

شکوفه صمدی، مروج و مربی کتابخوانی از دوره‌های آموزشی کاشفی خوانساری برای ترویج کتابخوانی در فضای مجازی که در چهار سال گذشته برگزار شده و گروه‌های مجازی تشکیل شده میان مروجان یاد کرد و خواستار تشکیل انجمن مروجان کتاب کودک شد.

طیبه اژه‌ای، مروج کتابخوانی و تسهیل‌گر اهمیت تلاش‌های علی‌اصغر سیدآبادی و همکارانش را در دوره‌های قبل وزارت ارشاد برای ایجاد شبکه مروجان و باشگاه‌های کتابخوانی یادآور شد.

ریحانه قاسم رشیدی، مروج کتاب و مجری دوره‌های گردشگری کودکان هم اهمیت حفظ استقلال مروجان از ناشران و کتابفروشان و اولویت‌های تربیتی و ادبی مروجان در انتخاب کتاب مناسب را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه سمیرا ملکوتی، زهرا حاجی‌رحیمی ملیحه شاهرخی، نسترن کیانی، فاطمه گل حقیقت و مژده بذرپیشه از دیگر مروجان کتاب کودک به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره موضوع جلسه پرداختند

تفاوت کار ترویج با تبلیغات و بازاریابی، ترویج به مثابه مسئولیت اجتماعی ناشران، نقش شبکه‌های اجتماعی کتاب‌محور و لزوم جلسات مشترک میان ناشران و مروجان از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در این نشست محمدتقی حق‌بین مدیر کتابفروشی باغ کتاب در شهر اهواز و زهرا نعمت‌اللهی از مدیران نشر مهرسا به بیان دغدغه‌های صنف خود در تعامل با مروجان پرداختند.

در پایان جلسه کاشفی خوانساری یادآور شد روزگاری بحث بر سر این بود که کار نشر و نویسندگی کارهابی صرفا عاشقانه است و کسب‌وکار اقتصادی نیست؛ اما امروز می‌دانیم که این کارها همزمان خدمتی عاشقانه و کسب‌وکاری حرفه‌ای هستند. ترویج کتاب در اشکال مختلف خود نیز از همین قاعده پیروی می‌کند و باید سازوکار اقتصادی پیدا کند و امیدوارم پیگیری‌های همین جمع به‌زودی به تشکیل انجمن مروجان کتاب کودک بینجامد.




پایان//