بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 20-02-1404
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

نقش ادبیات کودک و نوجوان در شکل‌گیری هویت فردی و ملی بررسی شد

نشست «ادبیات کودک و نوجوان و تأثیر آن بر هویت فردی و ملی» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، نشست «ادبیات کودک و نوجوان و تأثیر آن بر هویت فردی و ملی» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. این نشست به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که بیش از سی سال سابقه فعالیت دارد، برگزار شد و سیدعلی کاشفی خوانساری اجرای آن را بر عهده داشت.


در این نشست، کارشناسان و پژوهشگران به بررسی نقش ادبیات کودک و نوجوان در شکل‌گیری هویت فردی، اجتماعی و ملی پرداختند. یاشار هدایی، پژوهشگر حوزه روانشناسی اجتماعی، در ابتدای سخنان خود تأکید کرد که آثار ادبی، شامل شعر، داستان و زندگی‌نامه‌ها، نقش مهمی در روند هویت‌یابی کودکان ایفا می‌کنند. به گفته هدایی، این آثار با ایجاد شناخت از خود و دیگران، به کودکان کمک می‌کنند تا درک بهتری از هویت فردی و اجتماعی خود پیدا کنند.


هدایی همچنین به فرآیند خودشناسی و تفکیک خود از دیگری در کودکان اشاره کرد و توضیح داد که این روند از دوران نوزادی آغاز و در مراحل مختلف رشد ادامه می‌یابد. او بر ضرورت توجه به سن و مراحل رشد شناختی کودکان در تحلیل آثار ادبی تأکید کرد.


شایان محمدی، پژوهشگر و منتقد ادبی، دیگر سخنران این نشست بود که اهمیت زبان را در شکل‌گیری هویت فردی کودکان برجسته دانست. او گفت: «زبان به عنوان ابزاری برای شناخت جهان و ارتباط با دیگران، نقشی کلیدی در فرآیند هویت‌یابی کودکان دارد.» محمدی افزود که ادبیات کودک و نوجوان با ارائه داستان‌ها و تجربیات متنوع، به کودکان فرصت می‌دهد که خود را در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بازشناسی کنند.


در بخش پایانی نشست، تأثیر ادبیات بر هویت ملی مورد توجه قرار گرفت. هدایی در این بخش توضیح داد که آثار ادبی می‌توانند ارتباطی عاطفی و معنوی میان کودکان و فرهنگ، تاریخ و هویت ملی‌شان برقرار کنند. محمدی نیز بر اهمیت بررسی آثاری که بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی تمرکز دارند تأکید کرد و گفت این آثار به کودکان کمک می‌کنند جایگاه خود را در فرهنگ و تاریخ ملی درک کنند.


این نشست با استقبال علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد و شرکت‌کنندگان آن بر لزوم توجه بیشتر به ابعاد هویتی و فرهنگی آثار ادبی تأکید داشتند.



پایان//