بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 10-02-1404
دسته بندی: اجتماعی , سلامت , فرهنگی و هنری , مسئولیت اجتماعی ,
آزنیک گزارش می‌دهد

فراموش‌شده‌های کلاس درس؛ چرا سلامت روان معلمان حیاتی است؟

سلامت روان معلمان یکی از ارکان اصلی کیفیت آموزش در مدارس است؛ عاملی که نه‌تنها بر رشد حرفه‌ای و رضایت شغلی آنان تأثیرگذار است، بلکه به‌طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموزان نیز سایه می‌افکند. متخصصان هشدار می‌دهند بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند به فرسودگی نظام تعلیم و تربیت منجر شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، سلامت روان معلمان یکی از ارکان اصلی کیفیت آموزش در مدارس است؛ عاملی که نه‌تنها بر رشد حرفه‌ای و رضایت شغلی آنان تأثیرگذار است، بلکه به‌طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانش‌آموزان نیز سایه می‌افکند. متخصصان هشدار می‌دهند بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند به فرسودگی نظام تعلیم و تربیت منجر شود.


در شرایطی که تغییرات آموزشی و فناوری‌های نوین تدریس در صدر اولویت‌های نظام آموزش‌وپرورش قرار گرفته‌اند، موضوع سلامت روان معلمان همچنان نیازمند توجه و اقدام جدی است. 

«دکتر سحر پهلوان‌نشان» روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه، با اشاره به این که معلمان علاوه‌بر انتقال مفاهیم علمی، باید حامل ارزش‌های عاطفی و هیجانی در کلاس درس باشند، گفت: «بخش مهمی از یادگیری دانش‌آموزان از طریق الگوپذیری عاطفی و رفتاری از معلم شکل می‌گیرد، نه صرفاً محتوای درسی.»

پهلوان‌نشان هشدار داد که سلامت روانی پایین در معلمان می‌تواند منجر به بروز رفتارهای واکنشی، پرخاشگری یا بی‌تفاوتی شود که تبعات روانی سنگینی برای دانش‌آموزان دارد: «وقتی معلم کنترل هیجانات خود را از دست می‌دهد، این تجربه ممکن است به اضطراب یا دل‌زدگی تحصیلی در دانش‌آموزان منجر شود.»

وی پیشنهاد می‌کند آزمون‌های روان‌شناختی مانند سنجش طرح‌واره‌ها، در فرایند استخدام یا پیش از ورود رسمی معلمان به کلاس درس اجرا شود: «طرح‌واره‌ها بخش‌های ثابتی از شخصیت ما هستند که می‌توانند در شرایط استرس‌زا، منجر به واکنش‌های ناگهانی شوند.»

پهلوان‌نشان همچنین تأکید می‌کند که آموزش‌های پیشگیرانه و دوره‌های خودشناسی باید در کنار مهارت‌های فنی تدریس به معلمان ارائه شود. او معتقد است: «همان‌طور که برای روان‌شناسان آزمون صلاحیت حرفه‌ای برگزار می‌شود، معلمان نیز باید از منظر سلامت روانی ارزیابی شوند.»

به گفته‌ی این روانشناس کودک و نوجوان، معلمان می‌توانند با کمک متخصصان و سوپروایزرهای آموزشی، در محیط واقعی کلاس ارزیابی شده و راهکارهای عملی برای بهبود رفتارهای هیجانی دریافت کنند.

در پایان، وی خاطرنشان می‌کند: «معلمان نه‌تنها آموزگار، بلکه راهنمای مسیر زندگی دانش‌آموزان هستند. اگر از لحاظ روانی در شرایط مناسبی قرار نداشته باشند، نظام آموزش‌وپرورش نمی‌تواند رسالت خود را به‌درستی انجام دهد.»



پایان//