به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از امور ارتباطات رسانه ای و اطلاع رسانی دومین جشنواره ملی فیلم ایثار، داود صبوری، تهیهکننده سینما با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره ایثار ضرورتی جدی دارد، چراکه تنها رویداد تخصصی حوزه ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار در جامعه بوده و بهترین بستر برای بازنمایی این ارزش به شمار میآید و برای نسل جوان نیز الهام بخش است گفت: جوانان و نوجوانان وقتی نمونه های این آثار را در قالب فیلم، تئاتر، شعر، روایت های مستند و شکل های مشابه میبینند انگیزه میگیرند تا در زندگی اجتماعی خود مسئولانهتر رفتار کنند.
تهیه کننده فیلم سینمایی اتاقک گلی در خصوص پیوند هنر و ارزشها در جامعه توضیح داد:زمانی که مفهوم ایثار در قالب هنری خودش بازنمایی میشود، پیام آن عمیقتر در ذهن و دل مخاطب مینشیند. هنر از دریچه ارزشهای زیبایی شناختی به موضوع ورود میکند. برای مثال فیلم سینمایی اتاقک گلی نشان داد وقتی یک رزمنده درباره تجربه خودش فیلم میسازد، هم لایه بیرونی و هم لایه درونی اثر تاثیرگذاری بیشتری، نسبت به زمانی که فیلمساز اصلا جنگ را از نزدیک ندیده باشد پیدا میکند.
وجود نسلهای مختلف در جامعه، ضرورت بازنمایی هنری ایثار را دوچندان میکند
صبوری با تاکید بر اینکه امروزه با چند لایه نسلی در جامعه روبهرو هستیم، توضیح داد: یک نسل کهنسال که جنگ و پیش از جنگ را دیده و یا خاطره مستقیم دارد یا دست کم در فضای آن زمان زیسته، یک نسل میان سال، یک نسل جوان و نسل زد که در دل آن نسل آلفا هم قرار میگیرد. نسلهای کهنسال تجربه زیسته دارند، خاطره دارند یا دست کم پیوند عاطفی با آن دوران دارند، اما نسلهای جوان این تجربه را لمس نکردهاند. همین فاصله ضرورت بازنمایی هنری و انتقال ارزشهای ایثار را دوچندان میکند.
به باور صبوری نسل جوان ما فقط حدود ۵۰ درصد اطلاعات پراکندهای از دوران جنگ دارد و نزدیک به ۵۰ درصد دیگر هیچ آگاهی جدی از آن ندارد. او معتقد است به همین دلیل همه تلاش ما باید معطوف به آشنایی این نسل را با دورهای باشد که برای کشور مایه افتخار است.
او با توضیح اینکه نسل زد، نسلی است بین بیست تا سی سال که به بلوغ اجتماعی و فکری رسیده و میتواند روایت های این حوزه را بهتر درک کند، ادامه داد: نسل آلفا از نقطه صفر آغاز میشود. این نسل با فناوری های جدید، گوشیهای هوشمند و ابزارهای دیجیتال رشد کرده و از نظر شناختی چند قدم جلوتر از نسلهای پیشین حرکت میکند.
او تاکید کرد که اگر جشنواره ایثار طوری طراحی و اجرا شود که مخاطب مستقیم آن نسل زد و نسل آلفا باشد، قطعا به موفقیت خواهد رسید. صبوری ضرورت جشنواره ایثار را روایتگری برای این دو نسل در قالب هنر، فیلم، موسیقی، نمایشگاه و سایر بخشهای جشنواره میداند. او همچنین اضافه کرد: باید این نسلها را با ارزشهای آن دوران آشنا کنیم، چراکه حتی با وجود برگزاری مراسمهای متعدد، بدون جذب مخاطب حاصل نخواهد شد.
اهمیت تولید محتوای فشرده و کوتاه اما تاثیرگذار و ارزشمند
او با اشاره به اهمیت ساخت محتوای کوتاه به اهمیت فشردگی محتوا در جهان امروز پرداخت و گفت: امروزه جهان در حوزه ارتباطات به سمت خلاصهگویی و بیان فشرده میرود با همان فشردگی بیشترین تاثیرگذاری را ایجاد میکند. یک کلیپ سه دقیقهای گاهی آنقدر اثر دارد که شما را وادار میکند بار دیگر آن را ببینید. گاهی حتی یک دقیقه برای انتقال پیام کافی است. امروز جهان دیگر حوصله روایتهای طولانی ندارد و به سمت تصویرگری کوتاه میرود. دوران تلویزیون های سنتی تمام شده و گوشی موبایل تبدیل به رسانه اصلی شده است.
این تهیهکننده سینما در خاتمه تاکید کرد فیلمی سه دقیقهای در خصوص موضوعی مرتبط با فضای ایثار و شهادت، میتواند به اندازه فیلمی ۳۰ دقیقهای بر مخاطب تاثیر بگذارد، بر همین اساس به نظر من این بخش در جشنواره ایثار باید جدیتر و عمیقتر تقویت شود.
دومین جشنواره ملی فیلم ایثار، امسال با شعار ایران سرای امید با دبیری محمد کرم اللهی در چهار بخش رقابتی ، مسابقه ی ویژه و مسابقه ی فیلم نامه نویسی به همت معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید وامور ایثارگران با مشارکت استانداری آذربایجا نشرقی و شهرداری تبریز از 10 تا 13 دی ماه امسال درشهر تبریز برگزارمی شود.
پایان//
آخرین اخبار
رونمایی از «نوجوان ایرانی»؛ آغاز مسیری علمی برای فهم واقعبینانه نوجوان امروز
نخستین نشست «نوجوان ایرانی» با...
1404-09-24
درخشش نمایش «دشمن خدا» با چهار جایزه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوانان
نمایش «دشمن خدا» به کارگردانی...
1404-09-23
ساماندهی حریم تئاتر شهر؛ پایان مزاحمتها و آغاز نظم فرهنگی
نشست پرسش و پاسخ پروژه «حریم ت...
1404-09-23
چهارمین دوره رویداد سراسری نمایشنامهخوانی «توکا» افتتاح شد
چهارمین دوره رویداد سراسری نما...
1404-09-23
آموزش حافظهمحور، خلاقیت کودکان را خاموش میکند
آزاده رسالتمنش، مدرس و کارگرد...
1404-09-23