به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، علی مهری، رئیس هیات مدیره مؤسسه آوای باران، در گفتوگو با آزنیک، از مسیر فعالیتهای فرهنگی خود و توسعه ابزارهای آموزشی در کشور سخن گفت.
از تدریس در روستاها تا راهاندازی کتابخانه سیار
علی مهری که در یکی از شهرستانهای محروم استان خراسان متولد شده است، درباره انگیزههای اولیه خود برای ورود به حوزه فرهنگ و آموزش اظهار داشت: "از کودکی مشتاق تحصیل بودم و همواره دوست داشتم معلم شوم تا بتوانم به مردم روستای خودم که سواد کافی ندارند، علم بیاموزم. به همین دلیل در ۱۸ سالگی آموزگار شدم و تدریس را در مناطق روستایی آغاز کردم. از همان دوران به کتاب علاقه داشتم و تصمیم گرفتم کتابخانهای سیار راهاندازی کنم تا مردم روستا را به مطالعه تشویق کنم."
وی افزود: این علاقه باعث شد که در سال ۱۳۶۸، نخستین فروشگاه کتاب کودک و نوجوان به نام نهالک را در شهر سبزوار تأسیس کنم. علاوه بر کتاب، تلاش کردم که از طریق بازیهای فکری و ابزارهای آموزشی، یادگیری را برای کودکان جذابتر کنم. البته که این ابتکار پس از پنج سال با استقبال گستردهای روبهرو شد.
گسترش ایده و تأسیس مؤسسه آوای باران
پس از موفقیت این طرح، مهری و همکارانش متوجه نیاز گسترده جامعه به ابزارهای آموزشی شدند و تصمیم گرفتند تولید این محصولات را گسترش دهند. وی در این باره گفت: "به همین دلیل به تهران نقل مکان کردیم و ابتدا مؤسسهای به نام داروک را تأسیس کردیم که بعدها به نارون تغییر نام داد. اما در سال ۱۳۸۱، با همفکری همسرم و برخی دوستان، تصمیم گرفتیم مجموعه فرهنگی و هنری بزرگتری راهاندازی کنیم و اینگونه مؤسسه آوای باران متولد شد."
تحولات ۳۵ ساله در حوزه آموزش و بازیهای فکری
مهری در ادامه به تغییرات فرهنگی جامعه طی سه دهه اخیر اشاره کرد و گفت: "در گذشته، ۸۰ درصد مراجعهکنندگان ما در سبزوار، مادرانی بودند که سواد زیادی نداشتند. اما اکنون، بیشتر کسانی که به ما مراجعه میکنند، حداقل مدرک کارشناسی دارند. این استقبال بینظیر نشان میدهد که با وجود تمام مشکلات و نامهربانیها، جامعه همچنان تشنه آموزش و یادگیری است."
وی همچنین به روند توسعه بازیهای فکری و آموزشی بعد از انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت که این حوزه در چندین دهه رشد کرده است. او توضیح داد که در دهه اول و دوم، بسیاری از تولیدکنندهها شکست خوردند، اما در دهههای بعدی، میزان ماندگاری فعالان این حوزه افزایش یافت و اکنون در دههپنجم، بیش از ۸۰ درصد تولیدکنندگان همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
رشد تولیدکنندگان در حوزه بازیهای آموزشی
رئیس هیات مدیره مؤسسه آوای باران با اشاره به گسترش چشمگیر تولیدکنندگان این حوزه، گفت: "در سال ۱۳۶۸، تعداد تولیدکنندگان فعال در این حوزه بسیار محدود بود و به تعداد انگشتان یک دست میرسید. اما اکنون، بیش از ۵۰۰ تولیدکننده در این عرصه فعالیت میکنند که نشاندهنده رشد چشمگیر این صنعت در کشور است."
وی در پایان تأکید کرد که با وجود چالشهای موجود، استقبال جامعه از ابزارهای آموزشی و بازیهای فکری همچنان رو به افزایش است و آینده روشنی برای این حوزه متصور است.
پایان//
آخرین اخبار
فرزندپروری مدرن؛ آیا والدین امروز برای تربیت نسل آینده آمادهاند؟
در دنیایی که فناوری و تغییرات...
1403-12-22
هشدارهای جدی مسئولان در مراسم افتتاح پروژه آموزشی «دانستان»
در مراسم افتتاح پروژه «دانستان...
1403-12-22
بحران در تئاتر کودک و نوجوان؛ سرگرمی بیمحتوا یا ابزار تربیتی؟
کارشناسان تأکید دارند که تئاتر...
1403-12-20
ویژهبرنامه هلال احمر برای کودکان و نوجوانان در رمضان و نوروز
معاون پیشدبستانی و دانشآموز...
1403-12-20
نسل بیتحرک؛ چرا کودکان امروز کمتر از گذشته بازی میکنند؟
کاهش تحرک در میان کودکان به مع...
1403-12-19