بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 13-04-1403
دسته بندی: نگاه ویژه , اجتماعی ,
مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان استثنایی پویا مطرح کرد:

24 میلیون نفر از جامعه مستقیم با کودکان استثنایی سر و کار دارند/ دولت شاخص های حقوق شهروندی افراد با نیازهای ویژه تعریف کند

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان استثنایی پویا گفت: به طور کلی ۱۰ درصد از کل جامعه ایران کودکان استثنایی هستند که اگر جامعه ایران بطور تقریبی ۸۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشد چیزی در حدود ۸ میلیون نفر که همان ۱۰ درصد است، افراد استثنایی را شامل می شود.

 زهرا آذری در گفتگو با آزنیک بیان داشت: به طور کلی منظور از کودکان استثنایی افراد کم توان ذهنی، جسمی، حرکتی، ضایعات نخاعی، نابینا، ناشنوا، اوتیسم و اختلالات دیگر هستند که هر کدام یک پدر، یک مادر، یک خواهر و یا برادر دارند که این سه نفر به نحوی درگیر با فرد معلول هستند یعنی در مجموع ۲۴ میلیون نفر از جامعه مستقیم با کودکان استثنایی سر و کار دارند.

وی افزود: والدین کودکان استثنایی دچار تنش و فشارهای روحی-روانی زیادی هستند و مشکلات بسیاری را متحمل می‌شوند که در درجه اول باید پذیرش این موضوع را داشته باشند و بتوانند فرزند خود را همانطور که هست بپذیرند تا زندگی راحت‌تری را برای خود رقم بزنند.

آذری در رابطه با انجمن خیریه حمایت از کودکان استثنایی پویا تصریح کرد: فعالیت های این انجمن ویژه افراد با نیازهای ویژه ذهنی(کم توان ذهنی) و سندرم داون می شود که با مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح صورت می گیرد. حدود ۳ درصد جامعه را افراد کم توان ذهنی و سندرم داون تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان استثنایی پویا ابراز کرد: اقدامات انجام شده توسط ngoها یا سازمان‌های غیردولتی، تشکل‌های مردم نهاد یا خیریه‌ها و کاری که ما به عنوان خیریه از سال ۱۳۸۴ تاکنون انجام گرفته است شامل؛ فرهنگ سازی، آگاهسازی و توانمندسازی این قشر مظلوم و معصوم بوده جامعه از طریق تبلیغات، نشریات، بولتن‌ها و مصاحبه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از آثار هنری کودکان کم توان ذهنی و سندرم داون و همچنین برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف جهت آگاهسازی والدین، درمانگران و آحاد مردم بوده که از طریق رایزنی‌های مختلف آنها به باشگاه‌های ورزشی، کلاس‌های موسیقی هدایت شده اند به نحوی کودکان کم توان ذهنی و سندرم داون در دف نوازی استان مقام اول را کسب کرده و در مسابقات ورزشی پیشرو بودنده اند.

 آذری در خصوص انتظارات از دولت، بخش قانون گذار و جامعه خاطر نشان کرد: انتظارات ما از دولت و جامعه این هست که حقوق شهروندی افراد با نیازهای ویژه رعایت شود، دیدگاه مردم نسبت به بچه‌های استثنایی تحقیرآمیز نباشد، یا با ترحم به بچه‌ها نگاه نکنند، خانواده‌های آنها را درک کنند و امکانات مناسب در اختیار افراد استثنایی قرار دهند.

 مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان استثنایی پویا در پایان بیان داشت: ضروری ست که اوقات فراغت این قشر از جامعه از طریق فرهنگسراها، امکانات ورزشی، موسیقی و رفاهی تعریف و پرشود. هم چنین ایجاد اشتغال در قالب کارگاه‌های زود بازده، تسهیل ازدواج، قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بیکاری یا از کار افتادگی و مستمری بگیر باعث می شود که باری از دوش خانواده‌ها برداشته شود. در کل دغدغه خانواده‌های دارای کودکان استثنایی این است که نگران آینده فرزندانشان هستند که در نبود والدین سرنوشت بچه‌های کم توان ذهنی چه می‌شود!

انتهای پیام//