بازگشت به صفحه مقالات
پنج‌شنبه 18-01-1401
دسته بندی: تغذیه , مفالات روانشناسی نوجوانان ,
راهنمای غذای تکمیلی نوزاد

راهنمای غذای تکمیلی نوزاد

با رشد و نزدیک شدن نوزادان به سن یک‌سالگی، شیر مادر همچنان منبع قابل‌توجهی از پروتئین و سایر مواد مغذی است...

با رشد و نزدیک شدن نوزادان به سن یک‌سالگی، شیر مادر همچنان منبع قابل‌توجهی از پروتئین و سایر مواد مغذی است، بااین‌حال، غذای تکمیلی نوزاد به‌ویژه منابع غذایی حاوی آهن باید در شش‌ماهگی (بهترین سن برای غذای تکمیلی) به نوزادان معرفی شوند تا تغذیه کافی برای حمایت از رشد آن‌ها فراهم شود.  تأخیر در معرفی غذاهای کمکی در برخی جوامع با کوتاه‌قدی مرتبط است. سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد که در هنگام معرفی غذای تکمیلی نوزاد، شیردهی باید ادامه یابد و کاهش نیابد.
 

غذاهای که باید بعد از شش‌ماهگی گنجانده شود
 
ذخایر آهن کودک در حدود شش‌ماهگی شروع به کاهش می‌کند بنابراین بهترین غذا برای نوزاد شیرخوار در این سن غذاهای غنی از آهن است. غذاهای حاوی آهن شامل لوبیا، گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ است. ازآنجایی‌که لوبیا به‌طورمعمول در دسترس ترین منبع آهن است، معرفی هم‌زمان غذاهای غنی از ویتامین C  مانند طالبی، انبه و سیب‌زمینی برای افزایش جذب آهن ضروری است.
 
برنج غنی‌شده با آهن ممکن است در بسیاری از مناطق در دسترس نباشد. نوشیدنی‌های بلغور جو دوسر و غلات غنی‌شده با آهن ممکن است در دسترس باشد، اما ممکن است برای بسیاری از خانواده‌ها در این مناطق مقرون‌به‌صرفه نباشد. بسته به در دسترس بودن و هزینه، غلات غنی‌شده با آهن مکمل خوبی برای شیر مادر است. اگر شما قبلا به نوزادتان شیر خشک  داده‌اید، غلات را می‌توان با شیر مادر یا شیر خشک نوزاد مخلوط کرد. 
هنگامی‌که نوزادان به شش‌ماهگی می‌رسند، پخت غذای تکمیلی نوزاد باید پوره یا له‌شده باشد و در ابتدا فقط چند قاشق در روز به آن‌ها داده شود. مادران باید به خاطر داشته باشند که دفعات شیردهی را حفظ کنند تا از سوءتغذیه و کوتاه‌قدی جلوگیری کنند. همچنین باید در حدود شش‌ماهگی شیرخواران را با نوشیدن یک فنجان نوشیدنی آشنا کرد. فنجان را باید با گزینه‌های مغذی مانند مقدار کمی آب آشامیدنی، آب‌میوه‌های 100 درصد طبیعی پر کرد. بااین‌حال، این نوشیدنی‌ها باید مکمل شیر مادر باشند، نه جایگزین آن. نوشیدنی‌های میوه‌ای با شکر، قهوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، نوشیدنی‌های مناسب برای نوزادان نیستند و می‌توانند منجر به مشکلات سلامت دهان و دندان شوند.
 
در 12 ماهگی، نوزادان به‌طورکلی قادر به خوردن بیشتر غذاهای مشابهی هستند که سایر اعضای خانواده می‌خورند، با تغییراتی که جویدن و بلعیدن آن‌ها آسان‌تر و ایمن‌تر می‌شود. از غذاهایی که خطر خفگی بالایی دارند مانند آجیل، انگور کامل، آب‌نبات سفت، تکه‌های گوشت، پنیر و بسیاری از سبزیجات خام باید تا حداقل چهار سالگی کودک اجتناب شود.
 
توصیه می‌شود هر دفعه یک غذای جدید به نوزاد معرفی شود تا منبع غذایی هر گونه واکنش آلرژیک به‌راحتی شناسایی شود.
 

نمونه‌هایی از غذاهای کمکی و دفعات تغذیه برای نوزادان 6 تا 12 ماهه 
 
6 ماه: پیشنهاد 2 تا 3 بار در روز
فرنی
حریره بادام
موز له‌شده
پوره سیب‌زمینی 
لوبیا پوره شده
تخم‌مرغ له‌شده
آووکادو له‌شده
انبه پوره شده
 
9 ماه: پیشنهاد 3 تا 4 بار در روز
لوبیا پخته
برش‌های موز 
قطعات کوچک خربزه
تخم‌مرغ پخته خردشده
گوشت چرخ‌کرده
 
12 ماهگی: 3 وعده غذایی و 2 میان وعده ارائه دهید
تخم‌مرغ کامل
گوشت‌های نرم پخته‌شده
نان ذرت مکزیکی
سوپ با کمی آب 
قطعات کوچک میوه از جمله مرکبات
تکه‌های کوچک سبزیجات پخته‌شده از جمله گوجه‌فرنگی
شیر یا شیرخشک
 
برای همکاری با ما کلیک کنید