بازگشت به صفحه مقالات
جمعه 17-09-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی والدین وفرزندان
بازی درمانی برای کودکان لجباز با جدیدترین تکنیک ها و بیان فواید

بازی درمانی برای کودکان لجباز با جدیدترین تکنیک ها و بیان فواید

بازی درمانی یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان کودکان لجباز است که با استفاده از تکنیک‌های متفاوت می‌توان لجبازی کودک را کنترل نمود.

اگر از لجبازی‌های کودک خود خسته شده‌اید و به ستوه آمده‌اید، راهکار بازی درمانی برای کودکان لجباز یک انتخاب مناسب برای کنترل شرایط خواهد بود. لجبازی کودکان با دردسرهای بسیاری برای پدر و مادر همراه است و در بسیاری از مواقع باعث آسیب دیدن خود کودک نیز می‌شود و به همین دلیل باید در کوتاه‌ترین زمان حل و درمان شود. راهکارهای مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که بازی درمانی یکی از آن ها است. 

از این روش که یکی از روش‌های توانبخشی محسوب می‌شود، می‌توان برای تمام کودکان از نابینا، اوتیسم، سندرم داون، بیش فعال و حتی کودکان عادی استفاده کرد. در بازی درمانی، کودک شما با مهارت‌های مختلف زندگی آشنا می‌شود و می‌تواند بر احساسات خود کنترل پیدا کند.

بازی درمانی چیست؟
یکی از جدیدترین تکنیک‌ها، بازی درمانی برای کودکان لجباز است، اما شاید برای شما سوال پیش آید که بازی درمانی چیست و چگونه به کودک شما کمک می‌کند؟ خدمات بازی درمانی در حقیقت خدماتی هستند که درمانگر با کمک آن‌ها کودک شما را به‌طور مستقیم ارزیابی می‌کند و در ادامه براساس نتیجه‌ای که به‌دست می‌آورد، برنامه‌ای را در قالب بازی ارائه می‌دهد تا کودک را با خود همسو کند و آموزش‌های لازم را به او بدهد.

در ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، لجبازی کودک و علل آن مشخص می‌شود و درمانگر می‌تواند با بازی‌هایی که بلد است و تکنیک‌های علم روانشناسی به درمان لجبازی کودک بپردازد. بازی درمانی برای کودکان لجباز به دو صورت گروهی و فردی قابل انجام است که بسته به شرایط و ویژگی‌های کودک یکی از این حالات انتخاب می‌شود. باید به این مورد نیز اشاره کنیم که بازی درمانی علاوه بر آنکه به بهبود لجبازی کمک می‌کند، باعث شناخت نقاط قوت و ضعف کودکان نیز می‌شود و در رشد و آینده آن‌ها نقش دارد.


علت لجبازی کودکان چیست؟
پیش از آنکه به سایر موضوعات مربوط به بازی درمانی برای کودکان لجباز بپردازیم، تصمیم داریم کمی درباره علت لجبازی کودکان صحبت کنیم. این اتفاق معمولا در سن 3 تا 4 سالگی کودکان رخ می دهد، زیرا آن‌ها می‌خواهند در این سن استقلال خود را به والدین نشان دهند، بنابراین شروع به مخالفت و لجبازی می‌کنند.

در چنین موقعیت‌هایی خانواده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها بر سر فرزند خود داد می‌زنند و می‌خواهند با تهدید آن‌ها را تربیت کنند و برخی دیگر شیوه درست را برمی‌گزینند. رفتار درست در برابر لجبازی کودکان، آرام بودن و خلاقانه صحبت کردن است، زیرا با این رفتار شما به فرزند خود این فرصت را می‌دهید تا لجبازی را کنار بگذارد و درست رفتار کند.

کنترل لجبازی کودکان اصلا کار ساده‌ای نیست و اگر نتوانید آن را به درستی کنترل کنید، باید منتظر اتفاقات بدتر باشید، زیرا کودکان می‌توانند با لجبازی، کوچک‌ترین مشکلات را بزرگ سازند. البته نگران نباشید، زیرا امروزه روش‌های مختلفی برای کنترل این مشکل وجود دارد که یکی از آن‌ها بازی درمانی است!


تکنیک‌های مورد استفاده در بازی درمانی 
درمانگر برای آنکه بازی درمانی برای کودکان لجباز را به بهترین شکل انجام دهد، از چند روش و تکنیک مختلف به صورت ترکیبی استفاده می‌کند تا بتواند لجبازی کودک را کنترل و درمان کند که این تکنیک‌های مختلف عبارتند از:


قصه گفتن برای کودک:
کودکان لجباز معمولا استرس، اضطراب، ناامیدی، ترس و ... را تجربه می‌کنند و از آنجایی که این مشکلات روی روان آن‌ها تاثیر دارد، باید درمان شوند. قصه درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌توان با کمک آن احساسات بد کودک را از بین برد، زیرا کودکان به داستان علاقه دارند و با خواندن و شنیدن آن‌ها به آرامش می‌رسند.


استفاده از اسباب‌بازی و عروسک‌های مخصوص:
از تاثیر عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها برای کنترل لجبازی کودکان غافل نشوید. امروزه برخی از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند، زیرا در ساخت آن‌ها از الیاف خاص استفاده می‌شود. این عروسک‌ها که به عروسک‌های بالشتی نیز معروف هستند، در بازی درمانی برای کودکان لجباز مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا کودکان با دیدن‌ آن‌ها به بغل کردن و فشار دادن عروسک‌ها علاقه نشان می‌دهند و می‌توانند با کمک آن‌ها احساسات خود مانند خشم و عصبانیت را کنترل کنند.


آماده شدن برای یک سفر خیالی:
بازی چمدان بستن یکی از تکنیک‌هایی است که در بازی درمانی برای کودکان لجباز استفاده می‌شود، اما منظور از این بازی چیست؟ در این روش درمانگر شرایطی را فراهم می‌کند تا کودکان مهارت‌های خود را برای فعالیت‌های روزانه بسنجند. برای مثال درمانگر از کودک در رابطه با شرایط آب‌وهوا سوال می‌پرسد یا از او می‌خواهد لیستی از موارد مورد نیاز را آماده کند. این سبک فعالیت‌ها یا سوال‌ها به کودک فرصت فکر کردن و تصمیم‌گیری می‌دهند، بنابراین کودکان به دلیل حس مسئولیتی که به آن‌ها داده می‌شود، لجبازی را کنار می‌گذارند و به موضوع پیش آمده فکر می‌کنند.


فواید بازی درمانی برای کودکان لجباز
یکی از سوالات رایجی که برای والدین پیش‌ می‌آید، این است که بازی درمانی برای کودکان لجباز چه فایده و ضرری دارد و آیا ارزش وقت گذاشتن و صرف هزینه دارد؟ بازی درمانی فواید بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

·       لجبازی کودک به بهترین شکل کنترل می‌شود.

·       اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا می‌کند.

·       کودک با تکنیک‌هایی که در بازی درمانی استفاده می‌شود، مسئولیت‌پذیری را یاد می‌گیرد.

·       احترام گذاشتن و همدلی از دیگر مواردی است که کودک با بازی درمانی یاد می‌گیرد.

·       با بازی درمانی، روابط بین والدین و فرزندان بهتر می‌شود.

فواید بازی درمانی برای کودکان لجباز از مواردی که گفته شد بیشتر است، در رابطه با معایب این درمان نیز باید گفت تا به حال هیچ شواهدی در رابطه با زیان‌آور بودن این روش گزارش نشده است. البته اگر شما به عنوان والدین نگران این انتخاب هستید، می‌توانید موضوع را با یک مشاور در حوزه روانشناسی والدین در‌میان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم انجام شود و شما بهترین تصمیم را بگیرید.

کلام آخر

بازی درمانی برای کودکان لجباز یک انتخاب منطقی و مطمئن است، زیرا درمانگری که در این حوزه مشغول به فعالیت است، با جدیدترین تکنیک‌های بازی درمانی آشنایی دارد و می‌تواند با کمک این تکنیک‌ها لجبازی کودک را کنترل کند و در شکوفا شدن سایر ویژگی‌های مثبت نقش داشته باشد.


برای همکاری با ما کلیک کنید