بازگشت به صفحه مقالات
دوشنبه 09-11-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی کودکان

بازی درمانی اضطراب کودکان با روش های موثر برای کاهش استرس کودک

در این مقاله به بررسی علائم اضطراب در کودکان و استفاده از بازی درمانی به‌عنوان یکی از موثرترین روش‌ها به منظور رفع اضطراب کودک دلبندتان می‌پردازیم و در انتها چند بازی ساده را معرفی می کنیم.

یکی از بزرگ‌ترین بیماری‌هایی که امروزه در زندگی مدرن شاهد همه‌گیری آن هستیم، اضطراب و استرس است، به‌طوری‌که حتی کودکان نیز از آن در امان نیستند. والدین در صورت مشاهده چنین مشکلی، باید به‌دنبال درمان آن باشند که در چنین موقعیتی بحث بازی درمانی اضطراب کودکان با روش‌‌های موثر برای کاهش استرس کودک مطرح می‌شود. در ادامه با مجله آزنیک همراه باشید تا با اضطراب در کودکان و تاثیر بازی درمانی برای این مشکل آشنا شوید.



اضطراب در کودکان چیست؟

اضطراب در کودکان چیست؟ یک عارضه مرسوم که در دوره‌های مختلف از رشد کودکان ظاهر می‌شود. برای مثال بسیاری از کودکان زمان رفتن به پیش‌دبستانی دچار چنین اضطرابی می‌شوند، زیرا باید برای چند ساعت از مادر و محیط خانه جدا شوند. اضطراب در کودکان انواع مختلفی دارد که هرکدام به یک شکل بروز پیدا می‌کنند. انواع اضطراب در کودکان عبارت است از:

1.    اضطراب جدایی

2.    اضطراب اجتماعی

3.    اضطراب وسواسی

4.    اضطراب ناشی از ترس و فوبیا



علائم اضطراب در کودکان چیست؟

شناخت علائم اضطراب در کودکان توسط والدین ضروری است، زیرا والدین با چنین آگاهی می‌توانند این عوارض را به‌موقع تشخیص دهند و درمان فرزند خود را شروع کنند. شایع‌ترین علائم اضطراب در کودکان عبارتند از:

·       بروز اختلال در تمرکز و یادگیری

·       بی‌خوابی و نداشتن خواب باکیفیت و بیدار شدن در طول شب

·       بی‌اشتهایی شدید یا پرخوری شدید

·       تغییرات خلق و خوی و پرخاشگر شدن

·       گریه‌های شدید و بی‌قراری 

·       احساس وابستگی بیشتر به پدر و مادر

·       عدم حضور در جمع یا کلاس

·       احساس دردهای جسمی مانند سردرد و دل‌درد

طبق گزارش‌های به‌دست آمده در علم روانشناسی کودک، بسیاری از کودکان می‌توانند یک یا چند علائم را باهم داشته باشند؛ موردی که اهمیت دارد، شناسایی این علائم و انجام اقدامات به‌موقع است. 



بازی درمانی چیست و چگونه به کودک مضطرب کمک می کند؟

اضطراب و استرس اثرات مخربی دارند و می‌توانند در آینده فرزند شما نتیجه منفی داشته باشند، از همین رو باید به فکر درمان اضطراب در کودکان بود. راه و روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که یکی از آن‌ها بازی درمانی اضطراب کودکان است. 

دقت داشته باشید که کودکان امکان پردازش احساسات و عواطف خود را ندارند و نمی‌توانند مشکلات و ترس‌های خود را به والدین بگویند. بازی درمانی یک راه‌حل مناسب برای چنین مشکلی است و یک درمانگر می‌تواند با بازی درمانی اضطراب کودکان را درمان کند. کودکان می‌توانند با بازی متوجه رفتارهای اشتباه و آسیب‌زننده خود شوند و رفتارهای نادرست خود را تغییر دهند. 

در علم روانشناسی تاثیر بازی درمانی برای کاهش اضطراب کودکان ثابت شده است و امروزه بسیاری از روانشناسان و روانکاوان از طریق بازی‌های اصولی درحال درمان اضطراب و استرس در کودکان هستند. بازی درمانی برای اضطراب کودکان به‌گونه‌ای انجام می‌شود که در ابتدا کودک ترس و اضطراب خود را نشان دهد، سپس درمانگر نتیجه را بررسی می‌کند و با راهکارهای تخصصی به کودک در از بین بردن ترس‌ و اضطراب کمک خواهد کرد.



تاثیرات و فواید بازی درمانی بر اضطراب کودکان

بازی درمانی اضطراب کودکان به فرزند شما این امکان را می‌دهد که با مشکلات خود، طرز فکر اشتباه و نگرانی‌هایی که دارد روبرو شود و آن‌ها را تغییر دهد. این روش درمانی، می‌تواند بزرگ‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات از جمله لجبازی کودک را حل کند و به کودک شما مهارت‌های کنترل شرایط مختلف را آموزش دهد.

بازی درمانی یک روش درمانی مناسب برای تمام افراد به‌نظر می‌رسد، اما بهترین سن برای بهبود مشکلات مربوط به استرس و اضطراب در کودکان 3 تا 12 سال است. در این سن رفتارهای پراسترس و اضطراب کودکان شروع می‌شود و شما شاهد علائم مختلفی از این عارضه خواهید بود. در چنین موقعیتی به یک درمانگر که مهارت‌های بازی درمانی را می‌داند مراجعه کنید تا شاهد تاثیرات و فواید بازی درمانی بر اضطراب کودکان باشید. فواید کلی که از بازی درمانی اضطراب کودکان در دسترس است عبارتند از:

·       کودک شما با مسئولیت‌هایی که بر عهده او است، آشنا می‌شود.

·       فرزند شما یاد می‌گیرد برای مشکلات راه‌حل‌های خلاقانه پیدا کند و راه‌حل جدیدی بسازد.

·       با بازی درمانی کودک شما احترام به خود و دیگران را یاد خواهد گرفت.

·       بعد از انجام بازی درمانی اضطراب کودکان، فرزند شما می‌تواند احساسات خود را به‌درستی بروز دهد و کمتر بابت احساساتی که دارد مضطرب شود.

·       بازی درمانی به کودکان مهارت ارتباط سالم با افراد را یاد می‌دهد و فرزند شما می‌تواند حضور موفق‌تری در جامعه داشته باشد.

·       با بازی درمانی، کودک به توانایی‌ها و استعدادهایی که دارد پی می‌برد و با اعتمادبه‌نفس بیشتر در اجتماع حاضر می‌شود.



بازی درمانی در منزل، چند بازی جذاب

اگر به فکر بازی درمانی برای کاهش اضطراب کودکان هستید، باید بدانید نیازی به مراجعه نزد درمانگر نیست و می‌توانید در منزل این سبک درمان را انجام دهید. در ادامه چند بازی ساده و جذاب را معرفی خواهیم کرد.

تمرین تنفس با شمع بازی

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های کنترل استرس و اضطراب، تکنیک تنفس عمیق است. شما می‌توانید این تکنیک را با شمع بازی به فرزند خود آموزش دهید. برای انجام این بازی به یک شمع نیاز دارید که باید آن را روشن کنید و از کودکتان بخواهید آن را با فوت کردن خاموش کند. در ادامه شمع را تا جایی که با فوت خاموش شود دور کنید و از فرزندتان بخواهید خاموش کردن شمع را ادامه دهد. این بازی به‌ظاهر ساده تمرین خوبی برای یادگیری تکنیک تنفس عمیق است و به کاهش استرس کمک می‌کند.

گل‌بازی، یک تکنیک قدیمی

نوع دیگر بازی برای کاهش اضطراب کودکان، گل‌بازی است. حرکت دادن دست‌ها در گل حس خوب و آرام‌بخشی دارد و می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. برای انجام این بازی به چند بسته خاک رس و یک سطح مناسب برای بازی نیاز دارید. خاک را با آب ترکیب کنید تا خمیر گل درست شود و از کودکتان بخواهید با خمیر گل هرچه می‌خواهد بسازد. این پروسه کودک شما را به آرامش می‌رساند و باعث تقویت استعدادهای وی می‌شود.

رویاسازی و خیال‌پردازی

نوع دیگر بازی درمانی برای کودک مضطرب، رویاسازی و خیال‌پردازی است. از فرزندتان بخواهید چشم‌هایش را ببندد و خودش را در موقعیت و جایی که دوست دارد تصور و توصیف کند. در ادامه شما باید از خلاقیت خود استفاده کنید و راهکارهایی را برای کاهش استرس و اضطراب کودک در قالب بازی ارائه دهید. این بازی علاوه‌برآنکه یک نوع بازی درمانی اضطراب کودکان است، به شما در شناخت افکار و آرزوهای کودکتان نیز کمک می‌کند.

 

کلام آخر

بازی درمانی و ارائه بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان هدف اصلی این مقاله بود که به‌طورکامل به آن پرداختیم. بنابراین درصورتی که با علائم اضطراب در فرزندتان مواجه شدید، سریعا نسبت به رفع و درمان این مشکل اقدام کنید تا این عارضه در همان کودکی رفع شود و روی آینده فرزندتان تاثیر منفی نداشته باشد.

برای همکاری با ما کلیک کنید