۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی از مشکلات آموزشی کشور گفت: ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود.

به دانش‌آموزان ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن می‌‎دهیم، اما انتظارات ما از توانمندی آن‌ها برآورده نشده

 

تحصیلبه گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، یوسف نوری در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو خصوصاً شهدای دانشجوی روز ۱۶ آذر، اظهار کرد:

در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، فعالیت‎های خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانند مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه‌بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدام‎‌ها و … را حل کنیم که در این زمینه‌‌ها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک کننده و سازنده بود.

وی با اشاره به انجام برخی از کارها در وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد:

طرحی از سوی معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نام طرح اتقان در حال انجام است تا معلمان با روش‎های تدریس قرآن آشنا شوند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی، ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش‌آموزان می‎دهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانش‌آموزان برآورده نشده است.

نوری در مورد سایر فعالیت‌‎های آموزش و پرورش، اظهار کرد:

در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، به ‎رغم اینکه یک و نه دهم درصد افت داشتیم، این افت پس از ۹ سال جبران شده است؛ همچنین ۷۰ هزار دانش‌آموز هنرستانی به هنرستان‌‎های کشور اضافه شده است و طرح هنرستان‌‎های جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر ۳۹ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‎ها تحصیل می‎کنند.

 

تلاش‌ ما برای افزایش فضاهای تحصیلی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‌‎رسد

 

وی با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش، گفت:

۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، لذا در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجه‌‎ای اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود:

تراکم دانش‌آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالاست و می‎تواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، اما تلاش‌‎های ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‎رسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش، سرانه تعداد دانش‌آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است. سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع شود.

 

سرانه پرورشی هر دانش‌آموز ۴۵ تومان است

 

نوری با اشاره به اهمیت معاونت پرورشی، تصریح کرد:

بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، موجب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد؛ در حال حاضر ۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود:

سرانه هر دانش‌آموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ بسیار کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را می‎گیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانون‌‎های فرهنگی و دارالقرآن‌‎ها کاری انجام نشده است، لذا باید در این حوزه نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

۱۹ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند

 

وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه ۱۹،۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد:

در حوزه آسیب‌‎های اجتماعی دانش آموزان رشد داشته‌‎ایم، لذا نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور، تقویت شویم و بودجه‌‎های مرتبط با حوزه آسیب‌‎های اجتماعی اختصاص داده شود.

 

انتهای پیام//

, , , ,
«کودک‌آزاری» بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی است
هشدار سازمان ملل نسبت به لاغری شدید ٨٧٥ هزار کودک افغان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.