شیوه های پیشگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای در کودکان

بازی های کامپیوتری در کنار جذابیت های زیادی که در بین اقشار مختلف در دامنه سنی های گوناگون پیداکرده، اما به دنبال خود ، معضلاتی را فراهم ساخته.  این معضلات دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده و موجبات برهم خوردن نظم و مقررات در خانواده را فراهم ساخته است. دکتر مهناز عسکریان ۸ شیوه درمان طلایی برای پیشگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای را ارائه داده است.

شیوه های پیشگیری از اعتیاد به بازی های رایانه ای درکودکانبه گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، دکتر مهناز عسکریان روانشناس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه درخصوص ارتباط اعتیاد به بازی های کامپیوتری در کودک و نوجوان و درمان آن گفت: بازی های کامپیوتری در کنار جذابیت های زیادی که در بین اقشار مختلف در دامنه سنی های گوناگون پیداکرده، اما به دنبال خود ، معضلاتی را فراهم ساخته که دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده و موجبات برهم خوردن نظم و مقررات را در خانواده فراهم ساخته است.

در طی سال های اخیر، بازی های کامپیوتری تبدیل به یکی از روش های غالب سرگرمی در تمام دنیا شده است. کامپیوترهای قابل حمل، تبلت و گوشی های هوشمند، امکان دسترسی به این بازی ها را در هر محلی فراهم کرده است. این امر موجبات کاربرد گسترده تر این ابزار را در این قشر آسیب پذیر ایجاد نموده است.

حس ولع و گرایش مفرط برای بازی

دکتر عسکریان افزود: بازی های کامپیوتری به دلایل مختلفی برای خصوصا کودکان و نوجوانان جذابیت بسزایی را مهیا ساخته است. از جمله عواملی که باعث جذابیت بازی های رایانه ای برای کودکان می‌شود، امکان به عمل در آوردن علائق و آرزوهای در فضایی با تحریکات هیجانی بیشتر و در قالب یک هویت مجازی قدرتمندتر و فراهم شدن فرصت تخلیه هیجاناتی است.

دکتر مهناز عسکریان
دکتر مهناز عسکریان

این جذابیت ها به دلیل آن است مه کودک در دنیای واقعی اجازه یا امکان ابراز وجود ندارد. از سویی، دنبال کردن  ورزش های مختلف و ماجراجویی و مبارزه در فضای مجازی از طریق بازی های کامپیوتری، نیاز به تلاش کمتر دارد. در نتیجه بازی های رایانه ای، نتیجه گیری سریع تری به دنبال دارد و به نوعی هیجانات بیشتری را در فرد به وجود می آورد.

عضویت در گروه های بازی آنلاین و برقراری ارتباطات اجتماعی مهیج و متفاوت حول محور بازی، از جمله عوامل دیگری است که وابستگی کودک یا نوجوان را به این فضا تقویت می‌کند.

از طرفی در محتوای این دسته از بازی های کامپیوتری، سازندگان و عرضه کنندگان آن در کمال دقت و تحقیق ، برنامه هایی را گنجانده اند که حس ولع و گرایش مفرط برای نشستن پای آنها را فراهم می نماید.

نگرانی از تبدیل شدن بازی ها رایانه ای به اولویت اول زندگی  کودک

در ادامه این استاد دانشگاه گفت:نگرانی بسیاری از والدین از تبدیل شدن این بازی ها به اولویت اول زندگی کودک یا نوجوانشان است. نادیده گرفتن ورزش، دوستی ها و تفریحات گذشته، بحث و مشاجره مکرر با والدین برای ادامه بازی های رایانه ای و اختصاص دادن زمان و انرژی بسیارکم به تکالیف درسی، از جمله نشانه های وابستگی ناسالم یک کودک به این بازی ها است.

این دسته از بازی ها  می تواند در افراد عوارض مختلفی را مهیا سازد. عوارضی مانند: کاهش مفرط تمرکز و دقت ، حواس پرتی های مکرر ، بی برنامگی در زندگی ، از دست رفتن مدیریت زمان و افت تحصیلی. همچنین اعتیاد به بازی های کامپیوتری باعث بروز اختلالاتی زیادی می شود. اختلالاتی مانند به هم ریختگی آلگوی خواب ‌و تغذیه، عملکرد ضعیف در مدرسه، کاهش روابط دوستانه خارج از فضای بازی، انزوای اجتماعی، تحریک پذیری، خشم و واکنش پرخاشگرانه در هنگام مخالفت یا تلاش والدین برای متوقف کردن بازی می‌شود.

راه پیشگیری از وابستگی به بازی های رایانه ای

دکتر مهناز عسکریان مهم ترین توصیه های مورد توافق متخصصان برای پیشگیری و مدیریت وابستگی اعتیادگونه به بازی های کامپیوتری در کودکان را اینگونه برشمردند:

1- تفهیم و آگاهی دادن به نوجوان درباره عوارض و پیامدهای اعتیاد به بازیهای کامپیوتری.

2- توافق با رضایت طرفین (کودک یا نوجوان و والدینش ) برای برنامه ریزی زمانی معقول و مناسب. مثلا استفاده و بازی نباید نهایتا از ۲ ساعت در روز تجاوز نماید. البته این زمان بنا به شرایط درسی ، سنی و کاری فرد متغیر خواهد بود.

۳ – به عنوان یک قانون، اجازه بازی کامپیوتری به کودک با شرایط خاصی داده شود. به طور مثال  تکالیف درسی و وظایفی که در ارتباط با امور خانه بر عهده اوست، به درستی انجام داده و به اتمام رسانده باشد.

4- برای جلوگیری از اعتیاد به بازی کامپیوتری مدت زمان استفاده از بازی باید به یک یا دو ساعت در روز محدود شود. (حتی در صورتی که چنین الگویی شکل گرفته باشد).

۵ – نظارت دقیق و مکتوب به شکل ارائه نیمرخ های زمانی در زمان روزانه ای که به بازی های کامپیوتری اختصاص می یابد.

۶ – اگر از نرم افزارهای کامپیوتری و ویدئوهای آموزشی برای انجام تکالیف استفاده می شود، بهتر است در صورت امکان، بازی های مورد علاقه بر روی تپلت یا کامپیوتر جداگانه ای نصب شود.

۷ – شبکه های اجتماعی و سایت های دانلود بازی بر روی کامپیوتری که  برای انجام تکالیف از آن استفاده می‌شود، قابل دسترسی نباشد. این کار باعث می شود تا والدین در ارتباط با میزان زمانی که او به درس خواندن اختصاص می‌دهد مطمئن باشند.

۸-  در نهایت درصورتیکه همچنان قدرت کنترل و تاکید بر مدیریت زمان جهت استفاده از این بازی ها بوجود نیامده است، بهتر است به طور حتم کودک به طور موقت و یا دائم (بنا بر قرار وضع شده) ، از این بازی ها مدتی محروم گردید. این محدودیت تا زمان رسیدن به سن پختگی جهت کنترل بر احساسات زودگذر انجام شود.

, ,
فهرست سوم افراد غیر روان شناس فاقد مجوز منتشر می شود
با این راهکارها اعتماد به نفس کودکان را بالا ببرید      

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.