حمایت از بازی‌سازان داخلی و بومی

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد از بازی‌سازان داخلی و بومی حمایت می‌کند و با توجه به ظرفیت بسیار خوب در این حوزه، بازی‌سازان داخل کشور می‌توانند در زمینه سفارش بازی نیز ورود کنند.

محمدصادق افراسیابی عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد در نشست کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی که با حضور جمعی از فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: اگر برای بازی‌های رایانه‌ای استراتژی داشته باشیم و دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش در کنار بنیاد قرار داشته باشند می‌توان از ظرفیت بازی‌های آموزشی و تمدن‌ساز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از ایسنا، وی گفت: اگر سیاست‌های آموزشی به سمت تولید بازی برود، این نوع بازی‌ها روند آموزش را عمیق‌تر می‌کند و بازی‌های تمدن‌ساز نیز باعث آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب اسلامی می‌شود.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: اگر مسائل تاریخی را با بازی معرفی کنیم، همذات‌پنداری صورت می‌گیرد و کودکان، نوجوانان و جوانان بهتر تاریخ را درک می‌کنند زیرا یکی از ضعف‌ها این است که جوان امروز تاریخ کشور را به‌خوبی نمی‌شناسد و ظرفیت بازی در حوزه تمدن‌سازی می‌تواند به فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند.

افزایش “سواد بازی” بین معلمان و مادران

وی به بازی‌های پرورش‌دهنده خلاقیت اشاره کرد و گفت: از ظرفیت بازی‌ در حوزه حل مساله و آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان استفاده کرد زیرا یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد ضعف در مهارت‌های زندگی است و از این ظرفیت برای استحکام بنیان خانواده می‌توان استفاده کرد.

افراسیابی تاکید کرد: باید به دنبال کار و تحول عمیق در حوزه بازی باشیم و بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است به فرصت تبدیل شود، این تحول نیز از تمرکز در حوزه افزایش “سواد بازی” بین معلمان و مادران آغاز شود.

وی گفت: باید بر افزایش سواد بازی در جامعه تمرکز کنیم تا با ارایه بازی‌های مفید و آموزشی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند افزود: در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازی‌ها نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به موضوع رده‌بندی سنی برای انتخاب بازی گفت: نگاه ما علاوه بر رده‌بندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال می‌شود.

افراسیابی گفت: در حال حاضر فقط ۲۵ درصد مردم به رده‌بندی سنی توجه دارند و ما به دنبال افزایش توجه به این مقوله هستیم که بسیار حساس است.

از ظرفیت بازی سازان می‌توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی بهره گرفت

وی از سیاست‌های جدید این بنیاد درخصوص سرویس‌های استریم (پخش زنده بازی گیمرها) خبر داد و افزود: با توجه به آسیب‌های رصد شده، در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه از بازی‌سازان داخلی تاکید و عنوان کرد: از ظرفیت این افراد می‌توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی بهره گرفت و به درآمدزایی رسید.

وی گفت: شرکت‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارند و بازی را تا حدودی بومی‌سازی می‌کنند یا شرکت هایی که برای کشورهای خارجی بازی تولید می‌کنند ما باید تلاش کنیم بازی‌سازان بومی در استان بمانند و شرکت‌های بزرگ پایتخت نیز به استان‌ها وصل شوند.

افراسیابی در همین زمینه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد در اسرع وقت نسبت به شناسایی بازی‌سازان این استان و معرفی آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام کند.

مردم  خواهان حذف بازی‌های آسیب‌زا از فروشگاه‌ها شوند

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سلامت بازی را در راستای جهاد تبیین بسیار مهم دانست و گفت: اگر مردم بدانند یک بازی مخرب چقدر می‌تواند مساله ایجاد کند خواسته مردم از حاکمیت حذف این بازی‌ها خواهد بود.

وی گفت: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم .  آگاه‌سازی مردم به گونه‌ای باشد که خودشان، خواهان حذف بازی‌های آسیب‌زا از فروشگاه‌ها شوند.

افراسیابی تصریح کرد: برخی بازی‌ها فرد را به سمت اپلیکیشن‌های مضر سوق می‌دهد و تبلیغات بین بازی‌ها باید ساماندهی شود.

وی افزود: امروز خانواده‌ها باید بدانند تبلیغات درون بازی‌ها فضای سالمی نیست و سازمان سراج نیز با راه‌اندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازی‌های بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب ویژه کودکان راه‌اندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص برطرف می‌کند.

تولیدکنندگان برای رده‌بندی بازی‌ها فروشگاه‌های مجازی  اقدام کنند

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولیدکنندگان بازی خواست برای رده‌بندی بازی‌هایی که از طریق فروشگاه‌های مجازی ارائه می‌شود، اقدام کنند.

وی گفت: از محل تعامل بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یک پست برای کارشناس بازی‌های دیجیتال تعریف شده است و با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازی‌های بومی در استان‌ها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانواده‌ها هستیم.

افراسیابی درباره سامانه همگرا اظهار داشت: هر فردی که بخواهد بازی ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبت‌نام کند تا پس از بررسی‌های لازم از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شود.

تولید بازی‌های بومی

حمایت از بازی‌سازان داخلی و بومی

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های ما، حرکت به سمت انعقاد تفاهم‌نامه با ادارات و دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش و پرورش برای تولید بازی‌های بومی با استفاده از ظرفیت بازی‌سازان خراسان جنوبی است.

وی افزود: امیدواریم سفر مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به خراسان جنوبی شرایطی را برای فعال شدن ظرفیت‌های بالقوه استان فراهم کند.

وی گفت: در سفر اخیر به تهران و دیدار با معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دعوت کردیم تا با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود در حوزه بازی‌ها، به خراسان جنوبی سفر کنند و جلسه این کارگروه برای آشنایی با ظرفیت‌های خراسان جنوبی و اعلام برنامه‌های حمایتی بنیاد از تولیدکنندگان بازی در استان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی فعالان عرصه بازی‌های رایانه‌ای استان از ظرفیت اساتید تهران بهره خواهیم گرفت.

وی اهمیت توجه به بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یک ابزار رسانه‌ای قوی  یادآور شد. علی فرخنده گفت: زمانی که غرب می‌خواهد گفتمانی را در کشورها نهادینه کند، از تمامی ابزارهای رسانه‌ای همچون تولید انیمیشن و بازی بهره می‌گیرد.

فرخنده افزود: تولید بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن برای کودک و نوجوان، جزو دیپلماسی کشور آمریکاست. این دیپلماسی در قالب جهاد تبیین و افزایش سواد بازی در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال با فرهنگیان، به این موضوع اشاره کرده اند.  ایشان ورود به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را مسئله‌ای ضروری دانسته اند.

برگزاری نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای

فریبا علیزاده، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست که تعدادی از بازی‌سازان خراسان جنوبی حضور داشتند گفت: نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای ۱۷ تا ۲۱ آبان ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

فریبا علیزاده افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی برای بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها است که امیدواریم از ظرفیت نمایشگاه به خوبی استفاده شود.

وی گفت: شرکت‌های ارایه دهنده خدمات بازی‌های رایانه‌ای در این نمایشگاه از سراسر کشور غرفه خواهند داشت. این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها در حوزه بازی است.

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: ‌در بخش رویدادها به دنبال شناسایی و جذب افراد متخصص بازی‌سازی هستیم.  مهم ترین بخش آن رویدادهای سرمایه‌گذاری است.  تیم‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بازی‌ها را به سرمایه‌گذاران ارایه دهند ‌و در صورت موفقیت، جذب سرمایه داشته باشند.

, , ,
گرمایش زمین و کودکان ناسالم بیشتر در جهان
علت ساخته نشدن مجموعه‌های موفق عروسکی در تلویزیون

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.